Hjælp og vejledningsguide

Bestilling af ladeboks hos Zapp

Vi tilbyder som måske de eneste i Danmark, at du kan komme forbi vores hovedkontor i Haderslev på Norgesvej 6. Se og prøv vores ladebokse før du tager en beslutning. Dette er ganske gratis. Kontakt os gerne inden dit besøg.

Alle Zapps-opladere kan benyttes til enhver elbil og PHEV. Alle vores opladere fungerer med 1-3 faser. Med 3 faser yder den op til 22 kW opladningskraft til din bil, afhængigt af din installation.

Vi anbefaler 9/10 af vores kunder at vælge ladeboksen “Zaptec Go”. Denne oplader er produceret i Norge i høj kvalitet, med den nyeste teknologi. Den er helt sammenlignelig med Easee Home ladeboksen – dog til en skarpere pris.

Hvis man sætter pris på et indbygget kabel, er ladeboksen ABB Terra derimod et oplagt valg. Den er produceret af tyske ABB, som også laver opladere i høj kvalitet. 

Hvis du ønsker yderligere vejledning til valg af ladeboks er du altid mere end velkommen til at kontakte os eller besøge vores ofte stillede spørgsmål side.

Du har mulighed for at betale med kreditkort og mobilepay.

Vi afsender 2-3 gange ugentligt med GLS med omdeling eller til pakkeshop.

Elrefusion & Zapps Serviceaftale

Som udbyder kan Zapp tilbyde vores kunder den elektricitetsrabat, vi har ret til. Det betyder, at vi kan videregive besparelser, i form af elrefusion til vores kunder.

For at Zapp skal betale vores kunder elrefusion for deres elforbrug, er der nogle krav:

  • Du har mulighed for at få refusion såfremt du i forvejen ikke har nedsat afgift og/eller anvender solceller, har el-opvarmet bolig, varmepumpe m.v.

  • Zapp påtager sig det fulde ansvar og risikoen for din oplader. Hvis den går i stykker, skal vi sikre dig, at du får en anden, så du kan oplade. Dette betyder, at vi dækker gebyret for forsendelse og for at få din oplader repareret, og mens dette sker, tilbyder vi en erstatningsoplader, du må bruge, og uden ekstra gebyr. Bemærk: fjernelse af den inaktive oplader og installation af den nye er kundens ansvar.

Ja. Et nyt svar fra SKAT muliggjorde dette tidligt i 2020. Du ejer din oplader, mens Zapp påtager sig det fulde ansvar og risikoen for din oplader.

Henvisningen er her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2293082

Når du oplader din elbil refunderer Zapp 94 øre/kWh* for den strøm, du har brugt til opladning af din elbil. 

Med Zapp’s serviceaftale får du elrefusion øjeblikkeligt efter hver opladning hvis din boks har internetforbindelse og er understøttet af Monta.

Du tegner serviceaftalen gennem Monta appen. Læs mere her

* Refusionssats ændres i 2023, 2024, og 2029 se vores vilkår for detajler

Elrefusion er pt. godkendt indtil 2030.

For at være berettiget til el refusion skal du betale fuld afgift, på det el du bruger til opladning af elkøretøjer. Derfor må du ikke få reduceret afgift på anden vis. Da elopvarmede huse samt hustande med varmepumper får reduceret afgift i forvejen, kan Zapp desværre ikke tilbyde elrefusion til dig.

Solceller har de samme restriktioner, selvom du installerer separate målere til elnettet, der KUN måler opladning af elkøretøjer kan dette ikke accepteres. Her kan du læse svar fra skat ang. solceller.

Du modtager automatisk og øjeblikkeligt elrefusion i Monta appen efter hver opladning. Du kan i App’en under menupunktet “Mig” se din “Wallet”. Hvis du trykker på “Wallet” kan du udbetale eller opsætte autoudbetaling af din elrefusion til din bankkonto.

Du er altid dækket af Zapp, når du har et abonnement hos os. Vi håndterer din elrefusion og du kan stole på, at Zapp hjælper dig, hvis din lader holder op med at virke. Vi dækker alle omkostninger inkl.: forsendelse, serviceopkald og en gratis midlertidig erstatningsoplader, mens din defekte oplader er til reparation. 

Midlertidige udskiftningsopladere kan variere i type, men vil altid være i samme klasse og tilbyde 11 kW opladningsfunktion.

Easee Home har en hurtig frakoblingsenhed, som du blot kan glide ud og derefter glide ind i en ny. Ingen elektriker er påkrævet.

Andre opladere: Hvis din lader ikke findes i Zapp sortiment, vil vi gøre vores bedste for at matche din nuværende oplader så tæt som muligt baseret på tilgængelighed. Zapp afholder udgiften for forsendelse fra din bopæl til producenten eller reparationsdestinationen.

Hvis din oplader anses for at være for gammel eller slidt til at reparere, tilbyder Zapp en lignende oplader af samme værdi til brug.

Ja. Vi tilbyder kun refusion gennem appen Monta. Her får du refusion automatisk og øjeblikkeligt.

Hvis du har to ladebokse tilbyder vi også elrefusion. Det kræver blot at du har 2x serviceaftaler.

Når du skal lade offentligt, kan du evt. bruge appen Monta. Her findes mere end 150.000 ladepunkter i hele europa. Du kan i appen se hvad ladestanderen koster pr kWh og se om den er ledig. Du kan betale med kreditkort / Apple Pay / Google Pay.

Når du har underskrevet kontrakten og er godkendt til elrefusion, vil du automatisk blive trukket 69kr./md. igennem Monta. Det er også her du modtager el refusion.

Ønsker du at opsige abonnementet, skal du blot afmelde det i Monta i indstillingerne ved den pågældende ladestander under abonnementer.

Monta

Spørgsmål til brug af funktioner og opladning via Monta bedes stilles til Monta. De har både chat og telefon support i appen under menupunktet “mig” -> “Support”.

I kan også finde svar på næsten alle spørgsmål angående Monta i deres ofte stillede spørgsmål

Monta er Zapp’s samarbejdspartner. Vi er specialister i ladebokse. Monta er specialister i software til ladebokse. Monta er en app, som kan styre din ladeboks. Den har mange brugbare funktioner til optimal udnyttelse af en ladeboks. Desuden fungerer vores afregning og udbetaling af elrefusion også  igennem Montaappen 
Læs mere om Monta.

Det er kun et krav at du bruger Monta appen hvis du ønsker elrefusion gennem os. Du kan sagtens købe en lader hos os uden du skal benytte Monta.

Opret en konto hos Monta ved at følge denne guide.

Ønsker du at bruge smart charge kan du læse denne guide.

Læs denne guide til hjemmeopladning med Monta.

Læs denne guide til udbetaling af penge til din bankkonto.

Ønsker du at tilslutte et Monta sticker til din ladestander, kan du følge denne guide

Ønsker du at offentliggøre din ladestander og tjene penge på opladning, kan du følge denne guide

Ønsker du at tilføje dit køretøj til Monta, eller ønsker du at tilføje flere køretøjer, kan du læse denne guide

Ønsker du at opsætte din Monta pung (wallet), kan du følge denne guide

Med Monta kan du nemt tilbyde forskellige priser til gæster, medarbejdere, familie eller medlemmer, der ønsker at bruge dit(e) ladepunkt(er).
Læs guide

Tilføj nemt et RFID-kort til din Monta konto ved at følge denne guide

Installation af oplader​

Vægmontering:  Opsætning af 20A gruppeafbryder i eksisterende el-tavlen.

Vægmontering:  Opsætning af 20A kombiafbryder i eksisterende el-tavlen.

Du kan stadig vælge at tilkøbe standardinstallation hos os. Din elinstallatør tjekker inden arbejdet påbegyndes og afgiver en evt. eventuel merpris, der skal afregnes direkte med installatøren.

Zapp anbefaler, at du installerer en 11 kW ladeløsning. 22 kW er smart, hvis du har flere køretøjer, som skal oplades, eller at du ønsker at lade hurtigere (Hvis din bil kan modtage 22kW AC).

Typisk er du nødt til at tilkøbe flere Ampere (strømstyrke) ved dit elselskab for at have 32A til 22 kW opladning. Prisen vil typisk udgøre 1.250 kr./ampere.

Standard Installation er med 11 KW maks effekt (16 ampere på tre faser)

– 22 KW forberedelse / installation kan tilkøbes, se næste “spørgsmål og svar”

  • Elledning føres fra eltavlen til ladeboks (maksimum 10 meter)
  • Der bliver boret op til 2 huller
  • Ladeboksen bliver installeret, tilsluttet og konfigureret
  • Test og demonstration af hvordan ladeboksen fungerer
  • Ekstra arbejde såsom at grave, flytte mursten, føre kabler på et loft eller over et tag eller enhver anden form for ekstra arbejde er ikke inkluderet og vil være en ekstra omkostning.

Hvis du ønsker at købe installation til 22 kW forberedelse med 40 ampere gruppe og tykkere kabel, vil der komme en ekstra pris, som afregnes direkte med installatøren.

  • Når Zapp afsender din ladeboks modtager du en GLS track og trace nummer (SMS og /eller email).
  • Installatøren kontakter dig indenfor 7 hverdage.
    • Installationstiden kan variere fra 1 til 4 uger afhængigt af din placering og årstid.
  • Strømafbrydelser ved installation af ladeboks er nødvendigt.
  • Der skal være en lovpligtigt jordforbindelse ved tavlen.
  • Du eller en anden beboer skal være til stede eller kontaktbar ved installationen af ladeboks til elbil.
  • Staten kræver bevis i form af et installationsdokumentation, derfor tager installatøren billeder før, under og efter af installationsområdet.
  • Der skal bores et eller flere huller i bygningen for at kunne trække kabel for tilslutning.
  • Du skal være den ansvarlige til at træffe beslutninger på installationsstedet, og det er dig der skal kunne give accept på evt. ekstra arbejde (betalt direkte til installatør), som er påkrævet for en korrekt og sikker ladeboks. Mangel af accept af påkrævet ekstra arbejde vil betyde et gebyr for forgæves installation til køber.
  • 22 kW forberedelse – 40 ampere gruppe og tykkere kabel (ekstra pris, betales direkte til installatør).
  • Når Zapp afsender din ladeboks modtager du en GLS track og trace nummer (SMS og /eller email).
  • Installatøren kontakter dig indenfor 7 hverdage.
    • Installationstiden kan variere fra 1 til 4 uger afhængig af din placering og årstid.

Andre spørgsmål

Der medfølger en såkaldt “mormorlader” til de fleste biler, så man i nødstilfælde kan lade fra en almindelig stikkontakt. Dette er dog en tidskrævende løsning. Sikkerhedsstyrelsen fraråder dette, da man risikerer at ophede elinstallationen. På sigt kan stikkontakten simpelthen smelte. I værste fald kan der opstå brand. Det gælder især installationer af ældre dato er især udsat.

Hvis opladeren er offline:
  1. Slå strøm fra og vent en par minutter indtil boksen frigiver kablet. 


Hvis du har låst kablet konstant: 
  1. Der er en knap lige over den lyse stribe. Hold den nede indtil den skifter til grøn.

  2. Log på det trådløse netværk etableret af din Easee oplader

  3. Åbn webbrowseren i din mobiltelefon og taste 192.168.4.1 og derefter din pinkode.

  4. Find låsen af dit kabel og slå den fra.


Hvis ikke du har låst kablet konstant:

Det er muligvis låsen, der spænder mod kablet for at sikre den.

  1. Skub kablet hård ind i opladeren
  2. Tryk på knappen der sidder på opladeren i 1 – 2 sekunder mens du rokker og trækker i kablet / træk ud kablen.

  3. Prøv nu at flytte spærreriglen op og ned flere gange. 
    Bagefter skulle problemet ikke dukker op igen.


    Her er en hurtig video som viser hvordan man gør sit ladekabel fri fra en låst Easee Home

Fandt du intet svar?

Hvis du ikke fandt det svar, du ledte efter, kan du stille dit spørgsmål her.
Vi besvarer alle spørgsmål inden for 24 timer.