Ladekabler til elbiler

For at få hurtig opladning af din elbil på den mest sikre måde har du brug for et egnet ladekabel. Vores ladekabler til elbiler kan både bruges hjemme sammen med din ladeboks, og når du er på farten og kan få brug for et ladekabel til en offentlig ladestander. Se udvalget her og find det ladekabel, der passer til dine behov.

Viser alle 3 resultater

Produkter

Brands

  • Type-2 ladekabelType-2 ladekabel
    1.599,00DKK2.299,00DKK
  • Type-2 ladekabel med indbygget Tesla KnapType-2 ladekabel med indbygget Tesla Knap
    2.999,00DKK3.499,00DKK

Sådan finder du det rigtige ladekabel til din elkøretøj

Dit ladekabel er på mange måder noget af det vigtigste udstyr til din elbil. Det er ladekablet, der gør det muligt at overføre strømmen fra ladeboksen eller ladestanderen til bilen, og for at få opladningen til at ske så effektivt og sikkert som muligt har du brug for den rigtige type kabel.

Når du skal købe et ladekabel, skal du være opmærksom på at vælge:

  • et kabel i en passende længde.
  • den rigtige type ladekabel – som oftest vil det være type 2
  • den effekt (kW) og strømstyrke (A), der passer til din elbil, ladeboks og dit kredsløb i hjemmet
  • tilstrækkeligt med faser til dine behov

Hos Zapp forhandler vi kabler på alt mellem tre og 10 meter. Et kort kabel kan være fint til hjemmebrug, hvor du altid holder helt tæt på ladeboksen og ikke vil have et langt kabel til at fylde i garagen eller carporten. Omvendt kan det være praktisk med et lidt længere ladekabel, hvis du sommetider har det med dig og skal bruge det på offentlige ladestandere, hvor der kan være en lidt større afstand mellem bil og stander.

Med et type 2-ladekabel kan du lade ved hjælp af alle de almindelige ladebokse og ladestandere. Det er derfor den mest anvendelige type. Du kan læse mere om type 2-ladekabler i næste afsnit.

Ladekablets maksimale opladningseffekt skal svare til den effekt, din bil kan trække, hvis du vil have mest muligt ud af dit kabel. Det er endnu de færreste elbiler, der kan lade med 22 kW, men ligesom du kan forberede dig på fremtiden ved at vælge en ladeboks med mulighed for 22 kW, kan du også gøre det med dit ladekabel. De fleste ladekabler af god kvalitet kan desuden trække 32 A, hvilket er et udtryk for, hvor stor strømstyrke du kan lade med – og dermed hvor hurtigt du kan lade. En almindelig stikkontakt kan til sammenligning ikke holde til mere end 6 A gennem længere tid.

Vælger du et ladekabel til tre faser, kan du opnå den størst mulige effekt under opladningen. Det kræver dog, at hele kredsløbet i dit hjem er trefaset, og at ladeboksen også understøtter tre faser.

Type 2 er det mest udbredte ladekabel til elbil

Det absolut mest almindelige ladekabel er type 2. Det passer til langt de fleste elbiler og er også defineret som standard i Europa.

Med et type 2-kabel til din elbil kan du både benytte dig af jævnstrøm og en- og trefaset vekselstrøm. På et type 2-stik lader de fleste biler fra 3,7 til 7,4 kW, og skal du lade over de 7 kW, er det i praksis nødvendigt med trefaset vekselstrøm. Der er endnu få elbiler, der kan trække 22 kW, men der vil uden tvivl komme flere i fremtiden.

Type 2-kablet har den fordel, at det kan bruges til praktisk talt alle ladebokse og ladestandere – både dem til privatforbrugere og på de offentlige ladestandere, hvor der ikke er et fastmonteret kabel, men hvor du skal bruge dit eget. Har du dit type 2 med dig, er du derfor næsten sikker på altid at kunne lade bilen op.

Derfor er det uundværligt med dit eget ladekabel til din elbil

Med til de fleste elbiler følger et såkaldt “mormorkabel”. Navnet er ikke ment som en fornærmelse af bedstemødre, men henviser til, at du med mormorkablet kan lade din elbil alle steder – også hjemme hos dine bedsteforældre, der sandsynligvis ikke har en ladeboks hængende i garagen. Kablet kan nemlig sættes i en ganske almindelig stikkontakt på 220 V.

Der er dog mange gode grunde til at begrænse brugen af mormorkablet så meget som muligt. Det kan være fristende at trække strømmen fra den almindelige stikkontakt for at spare udgiften til en fast ladeløsning, men det er en risikabel løsning, der heller ikke sparer dig penge på længere sigt.

For det første foregår der et større ladetab, så du bruger unødvendigt meget strøm for at lade din bil op. For det andet risikerer du at overbelaste elinstallationerne, der ikke er beregnet til en så stor belastning over længere tid. Det kan både resultere i overophedede installationer og farlige elektriske stød. Skal du i en nødsituation lade med mormorkablet, bør du aldrig lade i mere end tre timer ved højst 6 A og helst så tæt på eltavlen som muligt. Det bedste er en stikkontakt med direkte forbindelse til tavlen.

Med et type 2-ladekabel til din elbil slipper du for alle de bekymringer, der følger med mormorkablet, og du lader både billigere og mere sikkert.