Opladning af elbil

Én ting er sikker, når du anskaffer dig en elbil eller en plugin-hybrid: Du kommer til at forholde dig til opladning, både når bilen holder parkeret derhjemme, og når du er på farten. Måske er det en helt ny verden for dig, og i det tilfælde findes der heldigvis en del viden på området, der kan hjælpe dig med at få så meget glæde af din elbil som muligt. For at hjælpe dig godt på vej har vi derfor samlet nogle af de vigtigste ting, du har brug for at vide om opladning af din elbil.

Opladning af elbil

Én ting er sikker, når du anskaffer dig en elbil eller en plugin-hybrid: Du kommer til at forholde dig til opladning, både når bilen holder parkeret derhjemme, og når du er på farten. Måske er det en helt ny verden for dig, og i det tilfælde findes der heldigvis en del viden på området, der kan hjælpe dig med at få så meget glæde af din elbil som muligt. For at hjælpe dig godt på vej har vi derfor samlet nogle af de vigtigste ting, du har brug for at vide om opladning af din elbil.

Hvilke muligheder findes der for opladning af elbil?

Helt overordnet er der to former for opladning, som de fleste vil få brug for. Den første er opladning med en ellader derhjemme, og den anden er opladning på offentlige ladestandere. I praksis kan du også komme ud for andre former for opladning. For eksempel kan du i sjældne tilfælde få brug for at bruge en nødlader, måske lader du på din arbejdsplads, eller du kan få strøm fra en privat ellader, som ejeren har valgt at leje ud.

 

Brug din egen ladeboks med eller uden abonnement

Lader du for det meste bilen derhjemme, har du brug for en ladeboks specielt til formålet. De fleste elbiler leveres godt nok med et nødkabel – eller et såkaldt “mormorkabel” – men de er ikke beregnet til den daglige opladning. Faktisk bør de af sikkerhedsmæssige årsager kun bruges få timer ad gangen, og kun når du absolut ikke har andre muligheder for at lade bilen op.

Når du lader din bil op derhjemme med en boks, du enten har købt eller lejet, kan du vælge at gøre det på abonnement. Det giver dig også mulighed for at få el-refusion, som hos Zapp eksempelvis udgør 84 øre pr. kWh. I vores blogindlæg om emnet kan du læse mere om  prisen for opladning af din elbil derhjemme.

Vælg hurtigladning eller lynladning, når du er ude

Når du er på farten, får du brug for at lade din bil fra tid til anden. Det kan være, fordi du bevæger dig over større afstande i forbindelse med rejser, eller simpelthen fordi batteriet er ved at være tømt for strøm. Her får du brug for at lade ved en af de mange offentlige ladestandere, der efterhånden er dukket op i landskabet. Når du skal lade offentligt, kan du have abonnement til en bestemt udbyder, eller du kan lade uden abonnement, hvilket som regel er en lidt dyrere løsning.

De fleste offentlige ladestandere er AC ladere uden fastmonteret ladekabler. Derfor er det smart altid at have sit eget type 2 kabel med på farten. Desuden er der også mange hurtigladere med fastmonterede kabler. Der kommer dog også flere og flere lynladere. De allerhurtigste ladere har tidligere primært været at finde langs motorvejene, men skyder også op flere og flere steder i byerne. Hurtig- og lynopladerne har altid kabler med CCS-stik og ofte også CHAdeMo-stik.

Hvad koster en elbil-opladning egentlig?

Har du tidligere ejet en benzin- eller dieselbil, er du vant til, at det er let at beregne prisen på en optankning. Det er bare at se på den aktuelle literpris og gange det med tankens kapacitet. Helt så enkelt er det desværre ikke, når det kommer til at beregne prisen på en opladning af din elbil. Som du kunne læse i afsnittet ovenfor, findes der en lang række forskellige muligheder, når det gælder elbil-opladning. Det gør det vanskeligt at sige noget generelt om prisen for en opladning – og lægger du så oveni, at dit kørselsmønster også har noget at sige, bliver beregningen for alvor kompliceret.

Har du lyst til at dykke mere ned i emnet, har vi også skrevet om, hvad det koster at lade en elbil. Helt kort opridset er nogle af faktorerne, der spiller ind:

Hvor mange kWh det kræver at lade dit batteri op

Hvornår på døgnet du lader

Om du lader med eller uden abonnement

Om du lader ude, hjemme eller delvist begge steder

frame 16

Hvilke ladestik og ladebokse skal jeg kende til?

I praksis er der tre forskellige ladestik, du skal kende til – men det ene af dem er det, der bruges i langt de fleste tilfælde. De tre typer er:

Type 2-stik

CCS-stik

CHAdeMO-stik

Type 2-stikket er det mest gængse i Danmark. Det er denne type, du lader med i din ladeboks derhjemme. Har du brug for at købe et kabel, skal du være sikker på, at det kan håndtere samme mængde strøm som din bil.

CCS-stikket (Combined Charging System) er nyere og det stik, du finder på hurtigladere i EU. Stikket hedder Combined Charging, fordi det består af en kombination af et type 1- eller type 2-stik og en DC-hurtiglader.

CHAdeMO-stikket er også beregnet til de hurtigste opladninger, og kan ligesom CCS lade med jævnstrøm. Du finder primært denne type stik på asiatiske elbiler, men der nåede også at blive lanceret flere biler i Danmark med CHAdeMO-stik, inden EU gjorde CCS til standard.