✓ Danmarks 5. største leverandør ✓ Ingen krav om elaftale    ✓ Hurtig levering    ✓ Professionel rådgivning    ✓ Dansk kundesupport   
Skal du købe eller leje din ladeboks?

Skal du købe eller leje din ladeboks?

Hvis du har undersøgt markedet for ladeløsninger, er du sandsynligvis også hurtigt stødt på begreberne, som involverer at eje eller leje en ladeboks. 

Du kan nemlig vælge at købe din ladeboks kontant, eller du kan vælge at leje den, hvor du i stedet betaler et månedligt beløb for at benytte boksen hjemme hos dig, men uden at have det fulde ejerskab over den. 

Ved første øjekast kan leje af ladeboksen virke tiltalende – lave opstartsomkostninger, ingen langvarige forpligtelser, og fleksibilitet, hvis dine behov skulle ændre sig. Men lad os se nærmere på, hvorfor det at leje en ladeboks ikke nødvendigvis er den bedste løsning på sigt.

De månedlige lejeudgifter løber op

Startomkostningerne ved at leje en ladeboks ligger typisk på omkring 3.000 kr. Til sammenligning koster en ladeboks, som du køber, mellem 7.000 og 9.000 kr., inklusive installation. Hvis du vælger at leje, følger der et månedligt abonnement med, som i gennemsnit koster 199 kr. I modsætning hertil, hvis du ejer boksen, vil dine eneste løbende omkostninger være relateret til en valgfri serviceaftale, som hos Zapp kun koster 75 kr. pr. måned. Serviceaftalen giver dig ret til refusion af elafgiften på de kWh, som bruges til opladning. 

 

Selvom du starter billigt ud ved at leje ladeboksen, kan de månedlige lejeudgifter hurtigt løbe op og overstige købsprisen for en ladeboks over tid. Når du først har investeret i en elbil, er den formentlig kommet for at blive i dit liv – og derfor taler mange fordele for, at du investerer i din egen ladeboks, som du ejer – i hvert fald, hvis du ønsker den billigste løsning over tid.

Zapp Mobilitys perspektiv – Hvorfor køb oftest betaler sig

Hos Zapp Mobility tror vi på at tilbyde vores kunder de bedste og mest økonomiske ladeløsninger. Selvom vi forstår tiltalen ved at leje for nogle, mener vi, at den mest fordelagtige løsning i de fleste tilfælde er at eje din ladeboks. Du kan sammenligne det med hvidevarer – ville du nogensinde leje et køleskab? Nej, vel?

At købe sikrer dig ikke kun det fulde ejerskab over boksen, men det eliminerer også løbende lejeomkostninger, hvilket gør det til en mere økonomisk beslutning på lang sigt. Lad os vise dig hvornår det bliver billigere at vælge eje fremfor leje:

 

Eje vs. Leje af Ladeboks

At leje en ladeboks indebærer typisk opstartsomkostninger på omkring 3.000 kr., efterfulgt af et månedligt abonnement på 199 kr., der generelt dækker både brugen af boksen samt en serviceaftale.

På den anden side, hvis du foretrækker at købe ladeboksen, tilbyder vi hos Zapp for eksempel en Zaptec Go ladeboks til en totalpris på 7.999 kr., inklusive installation. Derudover tilbydes en valgfri serviceaftale for 75 kr. om måneden, som blandt andet sikrer vedligeholdelse af boksen og giver dig ret til refusion af elafgiften.

For at illustrere forskellen i omkostningerne mellem at eje og leje din ladeboks, lad os tage et kig på følgende tabel. Den viser, at efter 41 måneder bliver det billigere at eje ladeboksen sammenlignet med at leje den.

Omkostninger efter 41 måneder

Samlede omkostninger ved leje (3.000 kr. opstart):

  • 11.159 kr.

Samlede omkostninger ved køb (7.999 kr. Zaptec Go):

  • 11.074 kr.

Dette understreger, at hvis du planlægger at beholde din ladeboks i mere end 41 måneder, vil det fra et økonomisk perspektiv være fordelagtigt at købe ladeboksen fra starten, fremfor at leje den, givet de nævnte opstartsomkostninger på 3.000 kr. for lejealternativet.

​​Uden en serviceaftale bliver det billigere at købe Zaptec Go ladeboksen fra Zapp efter 26 måneder, sammenlignet med at leje. Her er detaljerne:

Omkostninger efter 26 måneder

Samlede omkostninger ved leje (3.000 kr. opstart):

  • 8.174 kr.

Samlede omkostninger ved køb (7.999 kr. Zaptec Go):

  • 7.999 kr.

Dette viser, at hvis du planlægger at beholde din ladeboks i mere end 2 år og 2 måneder, vil det økonomisk være mere fordelagtigt at købe ladeboksen fra starten, selv uden fordelene ved en serviceaftale, frem for at leje den. ​

Fordele og ulemper ved at eje din ladeboks

Fordele

  • Økonomisk fordelagtigt på lang sigt: Selvom køb kræver et større engangsbeløb, kan det vise sig at være en økonomisk fordel på længere sigt, da du undgår løbende abonnementsomkostninger.
  • Fuld kontrol: Som ejer af ladeboksen har du fuld kontrol og fleksibilitet til at tilpasse din ladeløsning efter dine præcise behov.
  • Professionel installation og service: Køb af ladeboks inkluderer ofte professionel installation og muligheden for en serviceaftale, der sikrer vedligehold og eventuel reparation af din ladeboks.

Ulemper

  • Højere startomkostninger: Køb af ladeboks kræver en større initial investering sammenlignet med leje.
  • Ansvar for vedligeholdelse: Selvom mange købsaftaler inkluderer service, ligger ansvaret for vedligeholdelse og reparationer ultimativt hos dig som ejer.

Disse punkter giver en oversigt over de væsentligste overvejelser, du bør gøre dig, når du beslutter, om du skal leje eller købe din ladeboks.

Fordele og ulemper ved at leje din ladeboks

Fordele

  • Lavere startomkostninger: Ved at leje en ladeboks undgår du de høje engangsbeløb, der er forbundet med køb.
  • Fleksibilitet: Leje giver mulighed for nemt at udskifte eller opgradere ladeboksen, hvilket er ideelt til skiftende behov.
  • Service og vedligeholdelse inkluderet: Med leje er du dækket af en aftale, der typisk inkluderer service og vedligeholdelse, så du slipper for bekymringer og uforudsete udgifter til reparationer.

Ulemper 

  • Løbende omkostninger: Selvom startomkostningerne er lavere, medfører leje månedlige udgifter, som over tid kan akkumulere og gøre det dyrere end at eje.
  • Intet ejerskab: Ved leje opnår du ikke ejerskab over ladeboksen, hvilket begrænser din kontrol og fleksibilitet.

Vi anbefaler Zaptec Go eller Easee Lite

Vi anbefaler 9 ud af 10 af vores kunder at overveje enten Zaptec Go eller Easee Lite, når de skal erhverve deres nye ladeboks.

Vi råder selvfølgelig også til, at du ejer din ladeboks fremfor at leje den. Læs mere om de to ladebokse ved at klikke nedenfor.

Du er altid mere end velkommen til at kontakte os for yderligere rådgivning om dit valg af ladeløsning.

 

FAQ - Ofte stillede spørgsmål 

Er det bedst at eje eller leje sin ladeboks?

Om det er bedst for dig at eje eller leje din ladeboks afhænger af dine specifikke behov og situation. Dog viser erfaringer, at det i langt de fleste tilfælde vil være mest økonomisk fordelagtigt at vælge at eje sin ladeboks. Dette skyldes, at ejerskab generelt er den billigste løsning over tid, når man tager højde for den samlede omkostning.

Er der forskel på at leje og lease en ladeboks?

Nej, at leje og lease en ladeboks er to udtryk, der i denne kontekst dækker over det samme koncept. Begge dele indebærer, at du betaler et månedligt beløb for at låne en ladeboks til hjemmebrug. Gennemsnitsprisen for at leje en ladeboks ligger på ca. 199 kr. pr. måned, og de typiske opstartsomkostninger er i gennemsnittet omkring 3.000 kr.

⟶ Læs mere
Solceller og elbil

Solceller og elbil

I Danmark bliver vi grønnere og grønnere for hver dag, der går. Flere elbilsejere vælger nemlig at investere i et solcelleanlæg, så de kan oplade deres elbil med solenergi derhjemme. Ikke nok med, at det bidrager til den grønne omstilling i Danmark, så kan et solcelleanlæg til elbilen også minimere omkostningerne til opladning. 


Men kan det betale sig at investere i solceller til opladning af elbilen? Og hvilken ladeboks er den bedste at vælge hertil? Det kan du læse meget mere om lige her.

opladning af elbil med solceller

Opladning af elbil med solceller

Kan man lade sin elbil med strøm fra solceller? Ja, det kan man godt.

Der er mange fordele ved at investere i et solcelleanlæg. Gennem solceller får du mulighed for at køre på din egenproducerede grønne strøm, som du eksempelvis kan bruge til at oplade elbilen derhjemme. Dette sikrer både en effektiv og billig hjemmeopladning - men det kræver dog, at du er særligt opmærksom på dine ladevaner, hvis det skal blive en omkostningseffektiv løsning.

solceller og elbil

Vær opmærksom på dine ladevaner

Hvis du ønsker at udnytte strømmen fra dine solceller til at oplade din elbil, så bør du være særligt opmærksom på dine ladevaner.

For at bruge solcellerne til opladning af elbilen, kræver det nemlig, at du lader elbilen, når dine solceller genererer mest strøm i løbet af dagen. Dette kan dog ofte give lidt udfordringer, da solcellerne typisk genererer mest strøm i de solrige dagtimerne, hvor størstedelen af Danmark er på arbejde. Hvis du blot har brug for at oplade elbilen i weekenden, bør det dog ikke være noget problem.

Hvis du ikke har mulighed for at oplade elbilen derhjemme i dagtimerne, kan det være en god idé at overveje at investere i et solcellebatteri, hvor du kan lagre den strøm, som dine solceller producerer.

Kan det betale sig at få batteri til solceller?

Med et solcellebatteri har du mulighed for at lagre den strøm, som dine solceller producerer i løbet af dagen. Batteriet fungerer dermed som et energilager, som giver dig mulighed for at bruge den oplagrede strøm til at lade elbilen, når solen ikke længere skinner.

Hvis du ikke er hjemme, når solcellerne genererer mest strøm, kan du altså stadig få gavn af dit solcelleanlæg, hvis du har et solcellebatteri - og dermed slipper du for at være nødsaget til at købe strøm direkte fra elnettet.

Hvor mange solceller skal jeg bruge til at oplade min elbil?

Når du skal investere i et solcelleanlæg, er det vigtigt, at du får valgt en størrelse, som stemmer overens med husstandens strømforbrug og forbrugsmønster. Det kan dog hurtigt blive uoverskueligt at finde ud af, hvor stort solcelleanlægget skal være, da det afhænger af flere faktorer.

hvor mange solceller skal jeg bruge til at oplade min elbil

Husstandens årlige strømforbrug

Først og fremmest afhænger det af, hvor stort et forbrug, solcelleanlægget skal være i stand til at dække. Det kan derfor være en god idé at undersøge, hvor mange kWh, husstanden bruger årligt, så man har nogle konkrete tal at gå ud fra.

Som udgangspunkt kan man sige, at for hver 1.000 kWh af husstandens strømforbrug, skal der dimensioneres med 1 kW i solceller. Et solcellepanel producerer ca. 400 kWh pr. år, så i teorien burde 20 solcellepaneler dermed være i stand til at dække et årligt strømforbrug på ca. 8.000 kWh - men det afhænger dog af tagets hældning og retning.

hvor stort skal mit solcelleanlaeg vaere

Tagets hældning og tagretning

Tagets hældning og tagretning spiller også en rolle, når du skal afgøre, hvor stort dit solcelleanlæg skal være. Et solcelleanlæg fungerer nemlig bedst, når solcellerne er rettet mod syd, og har en hældning på ca 30 grader. Hvis dit tag dermed hverken er rettet mod syd eller har den rette hældning, vil det nemlig kræve en større størrelse for at sikre den optimale effekt.

Hvis du er i tvivl om, hvor stort dit solcelleanlæg bør være, så anbefaler vi, at du søger kompetent rådgivning, så du ender med det rigtige solcelleanlæg.

Hvilken ladeboks skal jeg vælge, hvis jeg har solceller?

Men hvilken ladeboks skal man så vælge, når man har solceller derhjemme? Det er et godt spørgsmål. I dag kan du nemlig vælge mellem et hav af ladebokse til hjemmeopladning, og det kan derfor være vanskeligt at navigere rundt i mængden. For at udnytte dit solcelleanlæg bedst muligt, kan det dog være en god idé at undersøge dine muligheder nøje, så du finder frem til den bedste løsning.

Mange danskere har et solcelleanlæg på enten 4 kW eller 6 kW. Nyere huse kan dog også have et anlæg på +10 kW. Det betyder, at solcelleanlægget kan producere henholdsvis 4, 6 eller 10 kW i timen under de optimale forhold. I Danmark hører regn og triste gråvejrsdage desværre ikke til sjældenhederne, og dette vil naturligvis påvirke solcelleanlæggets effektivitet. Det dårlige vejrforhold betyder, at langt de fleste 4 kW og 6 kW solcelleanlæg i gennemsnit producerer væsentligt lavere antal kW end deres peak niveau.

Men hvorfor er det vigtigt at vide, hvor mange kW et solcelleanlæg kan producere i timen? Det er vigtigt at vide, fordi alle elbiler kræver minimum 6 ampere for at kunne starte en opladning, hvilket svarer til 4,2 kW på baggrund af dette regnestykke: (6 ampere * 230 volt) * 3 faser = 4,2 kW. Der medregnes 3-faser, da langt størstedelen af ladeboksene på markedet anvender 3-faser til opladning.

Det betyder, at alle elbiler minimum kræver 4,2 kW for at kunne starte en opladning. Hvis solcelleanlægget kun producerer eksempelvis 3,8 kW på et givent tidspunkt, hvor der er overskyet, er det altså ikke nok til at normale ladebokse kan starte en opladning.

Vi anbefaler Zapp Trydan

Hvis du er på udkig efter en moderne og effektiv ladeboks til dit solcelleanlæg, så kan vi anbefale vores Zapp Trydan ladeboks. Det helt særlige ved denne ladeboks er nemlig, at den er særligt velegnet til husstande, der gerne vil udnytte strømmen fra deres solcelleanlæg.

Zapp Trydan er nemlig udstyret med en avanceret solcelle-integration, som gør det muligt at lade elbilen op direkte fra solcellerne. Derudover er ladeboksen udstyret med en Mixed Charge-funktion, som sørger for, at ladeboksen automatisk skifter mellem 1- til 3-faset opladning afhængigt af solcelleanlæggets kapacitet eller netopladning.

Typisk vil en ladeboks være opsat med 3-faser, hvilket betyder, at ladeboksen som minimum kræver 4,2 kW for at kunne starte en opladning. Zapp Trydan er som sagt udstyret med en Mixed Charge-funktion, som gør den i stand til at lade med blot 1-fase, hvilket betyder, at den kan nøjes med at kræve 1,4 kW for at starte en opladning. Det kan konkluderes på baggrund af dette regnestykke: (6 ampere * 230 volt) * 1 faser = 1,4 kW.

Zapp Trydan er derfor en effektiv og fleksibel ladeboks til husstande med solceller, da den er i stand til at lade med forskellige faser, hvilket gør den væsentligt mere fleksibel sammenlignet med øvrige ladebokse på markedet.

Få det meste ud af dit solcelleanlæg med Solar Manager

Solar Manager er et system, som kan hjælpe dig med at optimere dit strømforbrug. Solar Manager hjælper dig nemlig med at forbruge din solstrøm på den mest effektive og optimale måde, så du får det fulde udbytte af dit solcelleanlæg.

Hvis du har et solcelleanlæg med batteri, kan Solar Manager også sørge for at lagre den overskydende solenergi i batteriet.

Solar Manager henvender sig dog primært til husstande med et +6 kW solcelleanlæg med tilhørende batteri, eller husstande, som også har andre apparater såsom varmepumpe mm.

Kan jeg få refusion, når jeg har elbil og solceller?

Er det muligt at få refusion til elbil, når man har solceller? Det er formentligt et spørgsmål, som mange elbilsejere har undret sig over.

Som elbilsejer har du mulighed for at få refunderet elafgiften på den strøm, som du bruger til at oplade elbilen - men det kræver dog, at du opfylder visse betingelser. Først og fremmest kræver det, at du enten lejer din ladeboks eller har købt din ladeboks med tilhørende serviceaftale eller abonnementsaftale. Derudover kræver det, at du ikke allerede er en del af en refusionsordning - f.eks. hvis du har elvarme.

Hvis du har solceller derhjemme og tilhører afregningsgruppe 6, har du mulighed for at få reduceret elafgift - og du er dermed en del af en refusionsordning. Det betyder, at du ikke har mulighed for at få refusion på den strøm, som du bruger til at oplade elbilen.

Tilhører du dermed ikke afregningsgruppe 6, har du til gengæld mulighed for at få el-refusion. Satsen på el-refusion kan dog variere mellem de forskellige ladeoperatører, og hos Zapp refunderer vi hele 0,84 kr. pr. kWh, hvilket er den højeste sats på markedet uden tilhørende elaftale.

Sælg dit overskudsstrøm til elnettet

Hvis du producerer mere strøm, end du kan bruge, så kan du sælge dit overskudsstrøm til elnettet. Dermed sikrer du, at din overskudsstrøm ikke går til spilde, og du kan i stedet tjene penge på at sælge den strøm, som du alligevel ikke kan bruge.

I dag kan du vælge mellem 8 elselskaber, som tilbyder at opkøbe din overskudsstrøm. Før du træffer et valg, bør du dog undersøge, hvilken kWh-pris leverandørerne kan tilbyde dig, så du får den bedste pris. Derudover bør du være opmærksom på, hvilken type abonnement du foretrækker, eventuelle gebyrer mm.

⟶ Læs mere
Hvor meget strøm bruger en elbil?

Hvor meget strøm bruger en elbil?

Hvis du stiller dig selv spørgsmålene om, hvor mange kWh bruger en elbil på en opladning, hvor langt kører en elbil på en kWh, og hvor langt kan en elbil køre på en fuld opladning, så er du landet det helt rigtige sted.

I dette blogindlæg kan du nemlig blive klogere på, hvordan du finder ud af, hvor meget strøm, dvs. hvor mange kWh din elbil bruger til en opladning.

Hvor meget strøm bruger en elbil til opladning?

Hvor mange kWh en elbil bruger på en opladning afhænger af flere ting, herunder modellen på din elbil og elbilens batterikapacitet. Derfor er det svært helt præcist at svare på dette spørgsmål.

Vi kan dog godt komme nærmere på det, da der er flere tommelfingerregler, der anvendes af eksperter på markedet, såsom FDEL, som er Elbilforeningen i Danmark. Vi kan give dig en formel til hvordan du beregner elbilens strømforbrug.

Hvor mange kWh bruger en elbil?

En moderne elbil bruger nemlig i gennemsnit 1 kWh på at køre 5 km. Det betyder, at hvis du kører 20.000 km om året, svarer det til at bruge 4.000 kWh om året på at oplade din bil.

Hvis du selv vil beregne, hvor meget strøm du bruger på at oplade din elbil, kan du bruge nedenstående formel:

(total kørsel om året i km) / 5 (antal kilometer pr. 1 kWh) = kWh brugt til opladning

Hvis din elbil kan køre længere eller kortere på én kWh, skal du blot erstatte tallet 5 (antal kilometer pr. 1 kWh) med dette nye tal i formelen.

Det betyder også at en elbils forbrug pr. kilometer i gennemsnit er 0,2 kWh med afsæt i ovenstående tal.

Hvad koster elbilens strømforbrug om året?

Når du ved hvor mange kWh din elbil bruger, kan du også let regne ud, hvad din elbil koster dig i strøm. Men for at beregne hvor meget strøm din elbil bruger per år, er du afhængig af at vide, hvor mange kilometer, du kører per år. 

Fortsætter vi med det tidligere eksempel, hvor der køres 20.000 km om året, svarer det til, at der bruges 4.000 kWh om året på opladning. For at beregne prisen skal du kende din pris per kWh og tage højde for eventuel refusion af elafgiften.

Hvis du for eksempel betaler 2,5 kr. per kWh, kan du gange dette med det totale antal kWh brugt om året for at finde ud af prisen på elbilens strømforbrug i et år. Regnestykket ville lyde således:

  • 2,5 kr. (pris per kWh) x 4.000 (antal kWh brugt til opladning om året) = 10.000 kr.

Det betyder, at elbilens strømforbrug vil koste dig 10.000 kr. om året. Hvis du vælger en ladeboks med refusion, skal du også tage højde for, at du får refunderet elafgiften.

For eksempel, hvis din serviceaftale fra Zapp giver dig en refusion på 0,84 øre per kWh, ville regnestykket se sådan ud:

  • 2,5 kr. (pris per kWh) - 0,84 øre (refusionssats hos Zapp) * 4.000 kWh (antal kWh brugt til opladning om året) = 6.640 kr.

Hvor langt kører en elbil på en opladning? 

Hvor langt en elbil kører på en opladning, afhænger af bilmodellen og batteristørrelsen, men også vejret og kørselsmønsteret spiller en rolle. Generelt kan en elbil køre mellem 200-500 km. ved et blandet kørselsmønster, når elbilen er fuldt opladet.

Kører du udelukkende på motorvejen, stiger forbruget markant, mens du kan forvente længere distancer på en opladning, hvis du kører blandet kørsel i byen og på landevejen. 

Rækkevidden påvirkes af vejret 

Din elbils rækkevidde påvirkes også af vejret. Jo mere temperaturerne falder, des kortere bliver din elbils rækkevidde. Som tommelfingerregel skal man regne med, at hver grad under 20 grader koster en procent af rækkevidden. Det betyder, at hvis du kan køre 400 km på en opladning ved 20 grader, så kan du kun køre 320 km ved 0 grader – og endnu kortere ved minusgrader. 

ladeboks til elbil uden abonnement

Rådgivning om elbilens strømforbrug og ladeløsninger hos Zapp

Har du brug for rådgivning om din elbils strømforbrug, så kontakt os hos Zapp.

Her sidder specialister klar til at rådgive dig og hjælpe dig med dine spørgsmål. Du kan kontakte os på + 45 42 71 37 30 eller ved at skrive på kundeservice@zapp.dk.

 

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

 

Hvor mange km kører en elbil på 1 kWh?

Elbiler kører i gennemsnit 5 km på en kWh. Det vil sige, at en elbil bruger omkring 0,2 kWh i gennemsnit per kørte kilometer. 

Hvad koster det at køre 100 km i en elbil?

Elbiler bruger i gennemsnit mellem 17-18 kWh for at køre 100 kilometer, hvilket svarer til en gennemsnitlig rækkevidde på 5-6 kilometer per kWh.

⟶ Læs mere
Zaptec Go vs. Easee Lite

Zaptec Go vs. Easee Lite

Når du skifter til en elbil, skal du overveje, hvilken ladeløsning, der netop passer til dit behov. Der findes nemlig flere forskellige ladeløsninger, og der kan være penge at spare på at vælge den, som bedst passer til dit behov og kørselsmønster.

Overordnet set skelner man mellem to forskellige ladeløsninger: de offentlige ladestandere og ladebokse, der installeres i hjemmet. Har du mulighed for at få installeret en ladeboks derhjemme, er det at foretrække, for du bliver mere uafhængig af tid og sted, du kan lade, når det passer dig, og du kan desuden spare en del penge, da det er dyrere at oplade din elbil på de offentlige ladestationer, end hvis du lader din elbil derhjemme.

Zaptec Go vs. Easee Lite - Hvad skal jeg vælge? 

Der findes mange forskellige ladebokse til elbiler, man kan vælge imellem, hvilket kan gøre det svært at finde lige netop den ladeløsning, der passer til ens behov og kørselsmønster.

Nogle af de mest populære ladebokse til elbiler er Zaptec Go og Easee Lite, der begge er kendt for at være innovative ladebokse af høj kvalitet, men hvad udmærker dem hver især?

Og hvad er forskellen på dem? Det gør vi dig klogere på her.

Zaptec Go

Zaptec Go er verdens mindste ladeboks. Selv om den er hele 80% mindre og lettere end lignende ladebokse på markedet, kan den oplade med 22 kW, der er den maksimale effekt. Dette gør Zaptec Go til en lille, men særdeles effektiv og stærk ladeboks.

Zaptec Go har indbygget WiFi og 4G LTE-M, der betyder, at boksen automatisk opdateres med de nyeste funktioner hele tiden. Desuden kan du tilslutte Zaptec go til appen “Monta”, der er en app, som sørger for, at du udnytter din ladeboks på den smartest mulige måde både økonomisk og klimavenligt set. Med “Monta” kan du bl.a. styre og overvåge dit strømforbrug, du kan justere opladningshastigheden, du kan planlægge opladningstider osv. 

Easee Lite

Easee Lite, som er den opgraderede version af Easee Home, er en ladeboks, der kan oplade med 11 kW som maksimal effekt. Dette sikrer en hurtig og effektiv opladning af din elbil. Ladeboksen er derudover udstyret med indbygget WiFi og 4G, der sikrer en nem adgang til funktioner og opdateringer. 

Desuden har Easee Lite en integreret fejlstrømsbeskyttelse, en DC-beskyttelse, som afbryder strømmen, hvis der opstår en fejl. Easee Lite kan også tilknyttes “Monta”, så du kan styre og overvåge dit strømforbrug. 

Sammenlign Zaptec Go og Easee Lite 

Begge ladebokse passer til alle elbiler, begge er godkendt til elrefusion, begge har en brugervenlig app-integration, og begge har en indbygget RFID-læser. Dit valg vil derfor i høj grad afhænge af dine præferencer og smag, da det drejer sig om to meget 'lige' kandidater. Herunder kan du få et overblik over, hvordan de to ladebokse adskiller sig fra hinanden:

Zaptec Go
Verdens mindste oplader
Maksimal effekt på 22 kW
Gratis indbygget WiFI og 4G netværk
Automatisk opdateringsfunktion
Livstidsinkluderet mobilnetværk
Seks forskellige farver
Passer til alle elbiler

Pris fra: 4.795 kr.

Easee Lite
Moderne og diskret design
Maksimal effekt på 11 kW
WIFI og indbygget 4G netværk
Automatisk opdatering
Smart appintegration
Nem at installere og vedligeholde
Passer til alle elbiler

Pris fra: 4.199 kr.



ladeboks til elbil uden abonnement

Brug for hjælp til valget mellem Zaptec og Easee?

Hvis du har brug for hjælp til at vælge mellem Zaptec Go eller Easee Lite? Så kontakt Zapp på + 45 42 71 37 30 eller skriv på kundeservice@zapp.dk.

Så hjælper vi dig med at finde ud af, hvilken ladeboks, der passer til dit behov og dit kørselsmønster. Vores specialister sidder klar til at hjælpe og rådgive dig.

⟶ Læs mere
opladning af elbil uden abonnement

Opladning af elbil uden abonnement

Leder du efter en ladeboks uden abonnement? Så er du landet det helt rigtige sted, for hos Zapp vælger du nemlig selv, om du vil købe din ladeboks med eller uden et abonnement. 

Her beskriver vi, i hvilke scenarier det kan være fornuftigt at overveje at købe en ladeboks uden abonnement, og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at vælge en ladeboks med abonnement.

Herunder finder du nogle af vores mest populære ladebokse uden abonnement.

Hvornår bør man vælge en ladeboks uden abonnement? 

Der kan være flere scenarier, hvor det vil være mest hensigtsmæssigt og billigst at vælge en ladeboks uden abonnement, eksempelvis hvis du har et begrænset kørselsbehov eller hvis din bolig opvarmes med el eller hvis du har solceller i dit hjem.

Når du vælger at oplade din elbil uden et abonnement, betyder det også, at du ikke skal betale omkostningerne til en serviceaftale for din elbil hver måned. Dog betyder det også, at du selv løbende skal sørge for vedligeholdelse af ladeboksen. Derudover kan du heller ikke opnå reduceret elafgift, medmindre du vælger en ladeboks med abonnement. 

Derfor bør du overveje at vælge at lade din elbil uden et abonnement, hvis du:

  • Kører under 5.000 kWh om året.
  • Din boligs primære varmekilde er el eller hvis du har solceller
opladning elbil uden abonnement

Vælg ladeboks uden abonnement, fordi du har solceller eller elvarme

En af grundene til at vælge et abonnement er for mange, at de får mulighed for el-refusion. Den mulighed gælder dog ikke alle husstande, og er du en af de undtagede, kan det give mening at overveje opladning af din elbil uden abonnement. Det gælder, hvis du allerede har afgiftsfritaget strøm i dit hjem. Det har du, hvis du:

• bliver forsynet helt eller delvist med strøm fra solceller.

• har en bolig, der er opvarmet med elvarme, jordvarme eller varmepumpe.

I de tilfælde kan du overveje, om prisen for et abonnement er for høj, når du ikke får mulighed for el-refusion. 

ladestander uden abonnement

Overvej en ladestander uden abonnement ved begrænset kørselsbehov  

Kører din elbil kun få kilometer, eller lader du den primært op på offentlige ladestandere eller måske på din arbejdsplads? Så kan du også overveje, om prisen på et abonnement er godt givet ud for dit vedkommende, eller om det bedre kan betale sig at købe en ladeboks uden abonnement.

Et abonnement eller en serviceaftale koster typisk mellem 70 og 100 kr., som for de flestes vedkommende hurtigt er tjent hjem igen via den el-refusion, de kan få for hver kWh, de bruger. Har du et meget lille forbrug af el til din elbil derhjemme, er det ikke sikkert, at det regnestykke falder ud til din fordel – og så kan opladning uden abonnement bedre betale sig. 

For langt de fleste vil et abonnement dog stadig være den mest attraktive løsning, da det kræver et meget begrænset ladebehov at holde sig under den mængde kWh, der udgør grænsen for, hvornår et abonnement kan betale sig.

Opdag de bedste ladebokse uden abonnement hos Zapp

Hos Zapp kan alle vores ladebokse købes med eller uden et abonnement. Det er derfor helt op til dig at vælge den løsning, der passer bedst til dine behov. Herunder finder du nogle af vores bedste  ladebokse uden abonnement. 

Zaptec Go

Zaptec Go er en af vores mest populære ladebokse uden abonnement. Den har et stilrent og enkelt design samt den nyeste teknologi, der gør det nemmere for dig at oplade din bil. 

Zapp Maxicharger

Med en Maxicharger fra Zapp får du en ladeboks, der passer til alle elbiler. Den er nem at vedligeholde og installere og sikrer pålidelig opladning med høj sikkerhed. 

Easee Lite

Easee Lite er en stilfuld oplader, der passer til alle elbiler og sikrer dig hurtig og effektiv opladning. Den giver dig direkte adgang til boksen med indbygget WiFi og 4G-forbindelse, hvilket gør det nemt at kommunikere med boksen og dens funktioner. 

opladning uden abonnement

Offentlig opladning uden abonnement - er det muligt?

Når man taler om opladning med og uden abonnement, handler det ikke kun om opladning derhjemme, som man skal tage stilling til. Der findes faktisk også løsninger, hvor man betaler et abonnement for at kunne oplade på farten. 

Men hvad gør man så, hvis man har besluttet at undlade et abonnement? Heldigvis kan du sagtens oplade din elbil ved en offentlig ladestander uden abonnement. Langt de fleste ladestandere betales via en app, hvor du betaler for den strøm, du bruger ved den pågældende ladestander. Læs mere om det her.

Det er altså ikke noget problem at tanke strøm på farten, hvis du vælger at oplade din elbil uden abonnement. Hos Zapp har du mulighed for at vælge en ladebrik, når du oplader uden abonnement, som kan bruges sammen med Monta-appen på flere tusinde offentlige ladere.

ladeboks til elbil uden abonnement

Er du stadig i tvivl?

Er du stadig i tvivl om, du bør vælge en ladeboks uden abonnement?

Alle vores ladebokse er tilgængelige både med og uden abonnement, så du har fuld frihed til at vælge den løsning, der bedst passer til dig, dit forbrug og dit kørselsmønster.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvilken ladeløsning der er optimal for dig, er du naturligvis velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om dine muligheder.

Du kan komme i kontakt med os ved at ringe på 4271 3730 eller sende en mail til kundeservice@zapp.dk.

Vi ser frem til at hjælpe dig med at finde den rette løsning.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvad koster en ladeboks uden abonnement?

Når du vælger en ladeboks uden abonnement og serviceaftale, betaler du kun prisen for selve ladeboksen. Hos os kan du købe en ladeboks uden abonnement, hvor priserne starter fra kun 3.199 kr. ekskl. installation. Du har mulighed for at købe installationen gennem os, hvor vi kan finde en lokal installatør i dit område.

Hvilken ladeboks uden abonnement er den bedste?

Du bør vælge den ladeboks uden abonnement, der bedst opfylder dine krav og præferencer til en fremtidig ladeboks. Hos Zapp tilbyder vi et bredt udvalg af ladebokse uden abonnement, hvor de mest populære valg er Zaptec Go, Zapp Maxicharger og Easee Lite.

⟶ Læs mere
Zapp ApS styrker sin position som førende inden for ladestandermarkedet med ny investor og store projekter i pipelinen

Zapp ApS styrker sin position som førende inden for ladestandermarkedet med ny investor og store projekter i pipelinen

ZAPP APS STYRKER SIN POSITION SOM FØRENDE INDEN FOR LADESTANDERMARKEDET

Ny investor og +1.000 offentlige/semi offentlige ladepunkter

Haderslev, 15/06/2023 - Zapp ApS, en af de førende ladeoperatører i Danmark, har opnået en betydningsfuld milepæl ved at tilbagekøbe EWII's anparter og byde velkommen til deres nye investor, Heymates nye investeringsselskab "Heylab ApS".
Denne spændende udvikling markerer et afgørende skridt fremad for Zapp ApS og dets ambition om at forblive danskernes foretrukne leverandør og operatør indenfor e-mobility.
Med de ny investorer og planerne bagved cementerer Zapp ApS sin position som en drivkraft bag den grønne omstilling i Danmark.
Den nye investor, Heylab ApS, bringer værdifuld ekspertise og ressourcer til bordet, der vil styrke Zapp ApS kapacitet til at ekspandere og levere premium service til landets voksende ladenetværk for både private, erhverv og det offentlige.
Zapp ApS har allerede etableret sig som en førende aktør på markedet og driver nu mere end 1.000 offentlige og semi-offentlige ladepunkter rundt omkring i Danmark. Zapp ApS har også sikret sig mange store projekter med landets største virksomheder, hvilket bekræfter Zapp ApS position som en pålidelig og foretrukken partner inden for branchen.
"Vi er begejstrede over vores nye partnerskab med Heylab ApS og vores frie muligheder for vækst. Dette markerer en ny milepæl for Zapp ApS og giver os en stærk platform til at accelerere vores vækst og udvide vores værditilbud til gavn for vores kunder og samfundet som helhed," udtaler Eric Scharnowski, stifter og direktør af Zapp ApS.

"Efter at have etableret os som markedsleder inden for flere forskellige digitale aktiviteter, er vi begejstrede for at udvide vores portefølje og byde Zapp ApS velkommen". "Vi ser frem til at kombinere vores kompetencer og ressourcer for at skabe en mere bæredygtig fremtid og yde vores bidrag til den grønne omstilling.” udtalte bestyrelsesformand Mark Andersen, Heylab.

⟶ Læs mere
Hvad er prisen på opladning af en Tesla?

Hvad er prisen på opladning af en Tesla?

Når vi taler om elbiler, er Tesla stadig en af markedets største og vigtigste spillere. De luksuriøse og innovative elbiler imponerer både på design, teknik og rækkevidde – men hvad koster det egentlig at lade en Tesla op? Det gør vi dig klogere på her, hvor vi har undersøgt en række forskellige muligheder for opladning af elbiler fra Tesla.

hvor mange kWh bruger en tesla

Hvor mange kWh bruger en Tesla?

Den mest almindelige angivelse for en elbils energiforbrug er km/kWh. Det er vanskeligt at angive et konkret kWh-forbrug, fordi bilens udnyttelse af energien afhænger af en række faktorer som for eksempel dit kørselsmønster og de udendørs temperaturforhold.

Dog findes der nogle tests, man kan forholde sig til, når det gælder Tesla. Den internationale standard for forbrugsmålinger hedder WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), og den giver os de officielle tal for forskellige elbilers rækkevidde.

WLTP afløser den tidligere standard, NEDC, og er en del mere nøjagtig. Dog skal du altid huske, at WLTP-angivelsen er et resultat af laboratorieforsøg, der ikke kan tage højde for førerens individuelle kørestil, vejrforhold osv. WLTP-rækkevidden vil derfor altid være højere end den reelle rækkevidde. Derudover tager WLTP udgangspunkt i bykørsel, og kører du meget på motorvej, kan du som bekendt forvente at køre færre km pr. kWh.

For at kompensere for det høje tal fra WLTP har FDM foretaget en række tests på motorvej og med klimaanlægget tændt og sammenholdt resultaterne med WLTP. Det har givet følgende resultater for Tesla i 2021:

Tesla Model Y Long Range AWD: Målt rækkevidde på 415 km, dvs. 4,2 km/kWh

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor: Målt rækkevidde på 350 km, dvs. 4,7 km/kWh

hvad koster det at oplade en tesla på faarten

Hvad koster det at oplade en Tesla, når du er på farten?

En af fordelene ved at køre Tesla er, at du undervejs på din tur kan benytte dig af Teslas SuperChargers. Det er særlige ladestandere, der er reserveret til Tesla – og du kan naturligvis også benytte alle andre ladestandere til elbiler. Dermed har du et større netværk af ladestandere end andre elbilister. Men hvad koster det at oplade din Tesla på en SuperCharger? Som tommelfingerregel koster det omkring 3,6 kr. pr. kWh at oplade din Tesla på en SuperCharger, hvilket er relativt billigt.

hvad koster det at lade en tesla op derhjemme

Hvad koster det at lade en Tesla op derhjemme?

Når det gælder opladning derhjemme, er det straks vanskeligere at sige noget generelt om, hvad en Tesla koster i strøm. Det afhænger nemlig helt af, hvilken ladeløsning du har valgt. Faktorer, der påvirker prisen, kan bl.a. være:

Prisen på el hos dit elselskab

Om du lader med eller uden abonnement

Om du har variabel pris på el og kan lade billigere om natten

Hvorvidt du har mulighed for at få el-refusion

Vil du have prisen på en opladning så langt ned som muligt, skal du for det første sikre dig, at den el, du får leveret, er så billig som muligt. Derudover kan det for langt de fleste betale sig at købe ladeboksen med et abonnement eller en serviceaftale, der giver mulighed for el-refusion. Hos Zapp betaler du for eksempel 75 kr. om måneden for at få en refusion på 84 øre/kWh, du bruger til opladning af din Tesla. På den måde er abonnementet hurtigt tjent hjem på de penge, du sparer på el ved hver eneste opladning.

⟶ Læs mere
hvornår er det billigst at bruge strøm

Hvornår er det billigst at bruge strøm?

Det er ikke helt ligegyldigt, i hvilke af døgnets timer du bruger din strøm. Der kan være penge at spare, hvis du planlægger dit forbrug og lægger de mest strømforbrugende aktiviteter på tidspunkter, hvor elpriserne er lavest. Det kunne for eksempel være opladning af din elbil, som kræver en del strøm i forhold til meget andet, der foregår i husstanden. Her kan du læse mere om, hvornår du skal lade bilen op for at betale så lidt som muligt for de kWh, du bruger.

hvornår på døgnet er strømmen billigst

Hvornår på døgnet er strømmen billigst?

Strømmen er generelt billigst om natten, hvor forbruget er lavt, fordi de fleste sover sødt i deres senge. Også midt på dagen kan priserne være lavere, fordi der ikke i så høj grad er gang i streaming, vaskemaskiner og andre aktiviteter i hjemmene.

Udover at se på klokken kan det også være en fordel at holde øje med vejret, når du planlægger dit strømforbrug. Når det blæser, produceres der mere vindenergi. På dage med meget solskin bliver der produceret mere solenergi. Regn sætter gang i den strøm, der produceres ved vandkraft. Det er alt sammen noget, der påvirker elpriserne og får dem til at falde.

hvorfor varierer priserne på strøm

Hvorfor varierer priserne på strøm?

Der ligger en række komplicerede mekanismer bag, men helt grundlæggende er priserne på strøm afhængige af udbud og efterspørgsel. Strøm handles nemlig på en børs. Som før nævnt er strømmen billigere om natten, og det skyldes altså, at der simpelthen er mindre efterspørgsel, når de fleste mennesker sover og derfor ikke forbruger strøm. Det samme gør sig gældende i timerne midt på dagen, når mange ikke er hjemme.

Ligesom efterspørgslen kan variere, kan udbuddet også. Det er derfor, du får lavere priser, når det for eksempel blæser. Der produceres simpelthen mere strøm, og udbuddet vokser i forhold til efterspørgslen, hvilket er med til at presse prisen nedad.

hvornår er strøm billig

Hvordan kan du få del i den billigere strøm?

Nogle bestemte forhold skal gøre sig gældende, før du kan få gavn af de varierende elpriser og spare penge på elregningen. Kort fortalt skal det gøre sig gældende, at:

Du har mulighed for at lægge større eller mindre dele af dit strømforbrug om natten eller midt på dagen, hvor efterspørgslen er lav.

Dit elnetselskab kan rapportere dit elforbrug nøjagtigt time for time via din fjernaflæste elmåler.

Din leverandør kan afregne forbruget time for time med et variabelt elprodukt.

Nogle elselskaber tilbyder både en fast og en variabel pris på strøm. En fast pris kan være en fordel, fordi du med større sikkerhed kan forudsige dit forbrug og lægge det ind i dit budget. Til gengæld får du ikke muligheden for at spare penge på ydertidspunkterne, som du kan med en variabel elpris.

Lad din elbil op med den billigste strøm – helt automatisk

Som nævnt er det en god ide at lægge de aktiviteter, der kræver mest strøm, på de billigste tidspunkter. Det kunne for eksempel være opladning af din elbil. Har du din egen ladeboks og et dertilhørende abonnement hos Zapp, bliver lige præcis denne del legende let. Du skal nemlig ikke op midt om natten for at sætte ladekablet i bilen på det helt rigtige tidspunkt; du kan stadig sætte det i, når du kommer hjem fra arbejde. Med den intelligente app, Monta, kan du nemlig få opladningen til at starte på det økonomisk mest gunstige tidspunkt.

På den måde er det let at få den billigste – og mest miljøvenlige – strøm, helt uden at du selv behøver at gøre noget for det.

hvornår er strømmen billigst

Vil du vide mere om, hvordan du kan lade din elbil på en intelligent måde?

Du er altid velkommen til at kontakte vores kundeservice, hvis du vil høre mere om, hvor let det er at udnytte den billige og klimavenlige strøm til din elbil. Du skal blot ringe til 42 71 37 30 eller sende en mail til info@zapp.dk, så er vi klar til at besvare alle dine spørgsmål.

⟶ Læs mere
hvad koster det at lade en elbil

Hvad koster det at lade en elbil?

Overvejer du at købe en elbil, har du uden tvivl stillet dig selv spørgsmålet om, hvad det koster at oplade en elbil. Teoretisk set er regnestykket enkelt, men i praksis bliver det noget mere komplekst, da en række faktorer spiller ind og påvirker den samlede pris. I denne guide vil vi stræbe efter at give dig en bedre forståelse for ladepriser og omkostningerne ved at oplade en elbil.

hvad koster det at oplade en elbil

Ladeprisen afhænger af hvordan du oplader

Når du skal oplade din elbil, afhænger prisen først og fremmest af, om du oplader bilen derhjemme eller primært benytter offentlige ladestandere.

Faktorer, der påvirker ladeprisen hjemme

Hvis du oplader derhjemme, varierer prisen på opladning afhængigt af din el-aftale. Du kan enten have en elaftale med fast pris eller en variabel pris, der ændrer sig time for time. 

Desuden afhænger din pris også af, om du har købt ladeboksen med en serviceaftale, der giver dig mulighed for refusion af elafgiften for den strøm, der bruges til opladning. Vi vil uddybe dette yderligere lidt længere nede i denne guide.

Faktorer, der påvirker ladeprisen ude

Hvis du oplader din elbil på farten, vil prisen afhænge af, om du har et ladeabonnement, der tillader dig at oplade ubegrænset til en fast månedlig pris. 

Hvis du ikke har sådan et abonnement, vil prisen på opladning variere ved forskellige ladestationer, ligesom priserne varierer på benzin- og tankstationer. 

hvad koster det at oplade elbilen hjemme

Hvad koster det at oplade elbilen hjemme?

Når du oplader elbilen derhjemme, er der en simpel måde at beregne hvad det koser at lade elbilen, men hvis du vil have et realistisk billede af hvad det koster, bør du udover strømforbruget, tage højde for en række andre faktorer såsom:

  • ladetab
  • refusion 
  • abonnement omkostninger 

Herunder finder du et par simple regnemetoder, som du selv kan bruge til at beregne, hvad det koster at oplade bilen hjemme.

Pris på opladning hjemme uden refusion:

Bruger du eksempelvis 200 kWh (svarende til 1000 km) om måneden på at oplade din bil, og betaler du 3 kr. pr. kWh, betyder det at det vil koste dig 600 kr. at oplade bilen hjemme uden et abonnement. 

Regnestykket vil se således ud: 

200 kWh x 3 kr. = 600 kr.

Pris på opladning hjemme med refusion:

Bruger du igen 200 kWh om måneden på at oplade din bil og betaler stadig 3 kr. pr. kWh, men du har også en serviceaftale, der koster dig 75 kr. om måneden og gør dig berettiget til en refusionssats på 0,84 kr. pr. kWh, vil det derimod koste dig 507 kr. om måneden. dvsen besparelse på næsten 100 kr om måneden! Her får du fuld garanti på boksen, så længe du har et aktivt abonnement, samt service og support (på dansk) fra Zapp, nemt!

Regnestykket vil se således ud:

200 kWh x (3 kr. - 0,84 kr.) =432 kr + 75 kr. = 507 kr. 

   

Den billigste opladning af elbilen derhjemme

Som du kan se af de overstående regnestykker, vil det i tilfældet hvor du bruger 200 kWh om måneden til opladning, være den billigste løsning at oplade med en serviceaftale. Men hvis du har et mindre forbrug, kan det være billigere at vælge en ladeboks uden et abonnement.

Er du i tvivl om, hvilken ladeløsning der passer bedst til dig, kan du tage vores ladebokstest her, for at blive klogere på, hvilken løsning der er den billigste for dig.

hvad koster det at lade en elbil ude

Hvad koster det at lade en elbil ude?

Som vi tidligere nævnte, vil prisen for opladning ude afhænge af, om du har et abonnement, der tillader ubegrænset opladning. Hvis ikke du har det, vil prisen variere ved de forskellige ladestationer, på samme måde som priserne ved en tankstation.

Typisk vil du komme til at betale en højere pris for opladning på farten sammenlignet med opladning derhjemme. Du vil stort set altid kunne opnå en lavere pris ved at vælge hjemmeopladning, særligt hvis du har en variabel elaftale, hvor du selv kan påvirke prisen pr. kWh, da du har mulighed for at oplade bilen om natten, hvor strømmen typisk er billigst.

Priserne for offentlig opladning svinger typisk mellem 4-6 kr. pr. kWh. 

Det er typisk billigere at køre på el end benzin

 Hvis du går og overvejer at skifte fra en benzinbil til en elbil, er du formentlig interesseret i det økonomisk perspektiv. Typisk er det billigere at tanke bilen op på el end forssilt brædnstof. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der kan være stor forskel på prisen, i forhold til hvor du oplader bilen samt hvilken aftale du har. Går du efter at få en ladeboks der hjemme, er det en god idé at sørge for at få en variabel elaftale, så du har mulighed for at få indflydelse på opladningsprisen. 

Benzin vs. elbil - hvad koster det at køre 1 km?

Lad os kigge nærmere på et konkret eksempel.

Benzinbil: Lad os antage, at en liter benzin koster 15 kr, og din bil kører 15 km pr. liter, så koster det 1 krone at køre 1 km.

Elbil: Lad os antage, at en kWh koster 2,5 kr, og du modtager en refusionssats på 0,84 øre pr. kWh inklusive moms, så bliver din strømpris 1,66 kr. Elbiler kører i gennemsnit 5 km pr. kWh, hvilket betyder, at det vil koste dig 33 øre at køre 1 km.

Hvad koster det så at oplade en hybridbil?

Ligesom din elbil har din plug-in hybrid også brug for opladning, samtidig med at den kan køre på benzin. Prisen for opladning af din hybrid vil afhænge af, hvor meget du kører på benzin og hvor meget du kører på el. 

Du kan læse mere om, hvad det koster at oplade din hybridbil her.

beregn pris på opladning af elbil

Beregn prisen på en opladning med Zapp

Vil du kende den helt konkrete pris på en opladning, hvis du bruger Zapp? Vi har udviklet vores helt egen prisberegner, som du kan taste dine oplysninger ind i herunder. Har du spørgsmål til vores ladebokse, abonnement eller noget helt tredje, er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte os ved at ringe til 42 71 37 30 eller sende en mail til info@zapp.dk.

⟶ Læs mere
fordele ved elbiler

De største fordele ved elbiler

Er du i overvejelsesfasen, hvor du overvejer at skifte din brændstofdrevne bil ud med en elektrisk én af slagsen, har du måske brug for at læse nogle af de gode argumenter. Og dem er der heldigvis mange af, når det gælder det at skille sig af med brændstofslugeren til fordel for en elbil. Dem kan du læse i denne artikel.

elbil vs benzinbil

Elbil vs. benzinbil – hvad er de vigtigste forskelle?

I dagligdagen vil du mærke den største forskel på en benzinbil og en elbil, når der skal hhv. tankes eller lades. Skifter du til en elbil, vil du opleve, at dine mønstre ændrer sig markant. Derudover en vigtig fordel naturligvis det bæredygtige aspekt.

Opladning adskiller sig væsentligt fra optankning

Før i tiden var opladningen og rækkevidden noget af det, der blev anset som en ulempe ved elbiler. Men faktisk er det nu nogle af de største fordele ved en elbil. Har du mulighed for at installere en ladeboks derhjemme, kan du få del i den mest afgørende fordel af dem alle – nemlig at lade om natten, så din bil hver morgen er klar til dagens ærinder. I hverdagen skal du ikke tænke på at finde ladestationer undervejs, men kan klare dig med opladningen hjemmefra. Kun på de længere distancer får du brug for en smule planlægning for at ramme en ladestation på det rigtige tidspunkt.

Netværket af offentlige ladestandere bliver heldigvis hele tiden udvidet, og batterierne i elbilerne er blevet større end i de tidlige modeller, så rækkevidden er tættere på at kunne leve op til benzin- og dieselbilerne. Din elbils rækkevidde på en fuld opladning afhænger desuden meget af dit kørselsmønster, og du kan derfor selv gøre dig umage for at køre økonomisk og få mest muligt ud af de påfyldte kWh.

 Du træffer det bæredygtige valg, når du vælger en elbil

For mange er det bæredygtige aspekt også en vigtig faktor, når man vælger at anskaffe sig en elbil. Du skal ikke bekymre dig om udledning af skadelig CO2, og du har mulighed for at bruge strøm fra vedvarende kilder – du kan f.eks. vælge et elselskab, der sælger grøn strøm.

Økonomi er en af fordelene ved en elbil

I mange år har elbilernes rygte lidt under de høje anskaffelsespriser. Og der er da også stadig en vis grad af sandhed i, at det kan være dyrere at anskaffe sig en elbil end en traditionel benzin- eller dieselbil. Dog udlignes forskellen over tid, fordi det er billigere at køre på el end på fossile brændstoffer.

Du kan især få glæde af besparelsen, hvis du har en ladeboks eller ladestander med serviceaftale. Det giver dig nemlig mulighed for at få elrefusion på den strøm, du bruger til at lade din elbil – forudsat, at du ikke allerede har reduceret afgift på din el i hjemmet pga. solceller, elvarme eller andet.

benzinbil vs elbil
fordele ved elbiler

Elbil eller ej?

Er du stadig i tvivl, om en elbil er det rette for dig? Så kan du med fordel skrive en liste over fordele og ulemper og vurdere, hvad der er det vigtigste for dig. Er bæredygtighed en prioritet, går du aldrig galt i byen med en elbil. Vil du slippe for at tanke din bil på benzinstationer og i stedet kunne lade op derhjemme, er det også en elbil, du skal se i retning af.

Vil du høre mere om fordelene ved elbiler og mulighederne for opladning, er du altid velkommen til at kontakte os. Det kan du gøre på telefon +45 4271 3730 eller på kundeservice@zapp.dk.

⟶ Læs mere
Hvilke ladestik til elbil findes der

Hvilke ladestik til elbil findes der?

Hvis du er ny i elbilernes fascinerende verden, er du uden tvivl stødt på et hav af nye begreber. Nogle af dem er måske mere eller mindre selvforklarende, mens andre kræver et par ord med på vejen for at blive forståelige. Én af de ting, som kan være svære at gennemskue, er de mange forskellige typer af ladestik til elbiler.

hvilke ladestik til elbil findes der

Der findes flere, men type 2 er det mest almindelige ladestik til elbil

Langt de fleste elbiler, du finder på vejene i dag, understøtter det helt almindelige og meget udbredte type 2-stik. Det er det samme stik, som du finder både på de fleste private ladebokse og på de offentlige ladestandere – du er altså godt hjulpet, hvis din elbil kan lades op via et type 2-stik.

Der findes også flere andre ladestik til elbiler, der bruges i større eller mindre grad. De typer, du kan møde, er:

Type 1

Type 2

CSS-Combo

CHAdeMO

Nedenfor gennemgår vi de forskellige ladestik, deres specifikationer og udbredelse.

Type 1-ladestik

Type 1 minder i sin udformning om type 2, men er begrænset til kun at kunne lade med en enkelt fase. I praksis er type 1-ladestikket næsten udfaset i Europa, men bruges i Asien og til dels også i USA. Derfor kan du finde det i enkelte ældre modeller af asiatiske elbiler som eksempelvis Nissan LEAF. Type 1-stikket kaldes også indimellem for et Yakazi-stik.

Type 2-ladestik

Som nævnt tidligere er et type 2-stik det langt mest udbredte ladestik til elbiler i Danmark og Europa. Hvor et type 1-ladestik kun kan lade med en enkelt fase, kan type 2 lade med både en- og trefaset vekselstrøm.

De fleste elbiler kan trække mellem 3,7 og 11 kW med et type 2-stik, men enkelte kan trække helt op til 22 kW. Det kræver dog, at den installation, der lades fra, kan trække 32 A.

CSS-Combo

CSS står for Combo Charging System, og stikket er en videreudvikling af det almindelige type 2-stik. Forskellen er, at CSS-stikket har særlige kontakter til jævnstrøm, som sidder nederst i stikket. Formålet med stikket er at gøre opladning mere ensartet verden over og samtidig at kombinere jævnstrøm og vekselstrøm i samme stik.

CSS Combo er den europæiske standard for stik til hurtigladere, og det er kompatibelt med type 2-stikket.

CHAdeMO

Igen er der her tale om en stiktype, der primært er i brug på asiatiske elbiler – og i dette tilfælde de japanske, hvor CHAdeMO er standardløsningen. I denne form for stik bruges der kun jævnstrøm, og biler med CHAdeMO-stik skal derfor have en separat kontakt til vekselstrøm. Ligesom med type 1 er dette et stik, du sjældent vil møde i hverdagen.

hvilket stik til elbil

Har stikket i min elbil betydning for, hvilke typer af elbil-ladere jeg kan bruge?

Ja, din bil skal være kompatibel med ladeboksen eller ladestanderen, for at du kan bruge den. Har du et type 2-stik eller et CSS-Combo-stik, vil du sjældent møde problemer på dén front.

Der er dog også ting, du kan gøre, hvis du har en af de mere sjældne stiktyper i din bil.

Har du et type 1-ladestik i din elbil, kan du for eksempel godt lade på offentlige ladestandere med type 2-stik. Det kræver bare, at du har et kabel med type 1-ladestik i den ene ende og type 2-ladestik i den anden – et såkaldt type 2 til type 1-ladekabel.

På de gængse hurtigladere, du kan finde i byerne og langs motorvejene, er der fastmonterede kabler, der som regel dækker de tre mest almindelige stiktyper; type 2, CSS og CHAdeMO.

Lynladestationerne, som stadig ikke findes helt så mange steder, har altid CSS-stik og ofte også CHAdeMO. Det er nødvendigt med et af disse to stik i bilen for at kunne udnytte effekten fra lynladeren og få din bil ladet op i en fart.

hvorfor findes der saa mange forskellige ladestik til elbiler

Hvorfor findes der så mange forskellige ladestik til elbiler?

Det havde været smart, hvis alle producenter af elbiler og ladestandere havde været enige om, hvilken type stik de skulle forsyne deres produkter med. Sådan er det desværre ikke i praksis, og de manglende standarder på området har gjort det til lidt af en jungle at finde rundt i.

Dog forholder det sig sådan, at EU i 2014 valgte CSS-Combo-stikket som standard til hurtigladning i EU, ligesom type 2-stikket nu er udnævnt som det generelle standardstik. Det betyder, at du aldrig går helt galt i byen med lige netop disse stik. Samtidig er standarderne dog blevet fastlagt så sent, at flere ældre biler er forsynet med andre typer stik. Der er også forskel på standarderne i forskellige lande og verdensdele, og CHAdeMO er for eksempel stadig standard i Japan, mens det er helt på vej ud i Europa.

⟶ Læs mere
el-refusion på elbil

Sådan fungerer el-refusion på din elbil

Er du ny eller kommende ejer af en elbil, er du måske stødt på begrebet el-refusion. Som navnet antyder, handler det om at få refunderet en del af de udgifter, du har på elektricitet til din elbil. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Hvor meget kan du få tilbage på din elregning, og er det alle, der har mulighed for at få refusion? Det og meget mere giver vi dig svarene på her. Læs med, hvis du er nysgerrig efter at læse mere om den attraktive el-refusion.

el-refusion

Hvad er el-refusion?

El-refusion er tilbud om refusion af en del af udgifterne til el til lading af en elbil. Du skal have en intern kW-måler og en internetforbundet ladeboks for at modtage refusionen, som kun er for strøm til lading af elbilen og er en del af en incitament til at fremme eldrevne biler indtil 2030. Afhængig af ladeoperatør, kan refusionen udbetales hurtigt eller kvartalsvis.

Når vi siger, at du får refunderet en del af dine udgifter til el, er det egentlig selve elafgiften, du får tilbage. I virkeligheden er det ladeoperatøren, du har købt eller lejet din ladeboks af, der får el-refusion fra staten. Mange vælger dog at sende rabatten tilbage til forbrugerne, mod at man tegner en form for serviceaftale eller abonnement hos operatøren.

For at få el-refusion skal du have en intern kW-måler og en ladeboks, der er forbundet til internettet, så dit elforbrug kan aflæses og indberettes til ladeoperatøren. Det afhænger af din operatør, hvor hurtigt og hvor ofte du får udbetalt dine penge – nogle steder er det kvartalsvist, mens det andre steder, som eksempelvis hos Zapp, foregår som en straksudbetaling.

Det er vigtigt at bemærke, at det kun er den strøm, der er brugt til opladning af din elbil, du kan få refusion på. Refusionen er nemlig indført som et incitament til at bruge eldrevne køretøjer frem for de fossildrevne, og aftalen løber – indtil videre – til 2030.

Hvem har mulighed for at få el-refusion på strømmen til deres elbil?

Som udgangspunkt er kravet, at du har en elbil eller en plugin-hybrid og har tegnet en serviceaftale eller et abonnement hos en ladeoperatør, der tilbyder el-refusion på strømmen til din elbil. Der er dog enkelte undtagelser, du skal være opmærksom på. Du kan nemlig ikke få refusion, hvis du:

bliver helt eller delvist forsynet med strøm fra solceller

har en varmepumpe

har elvarme i dit hus

Det skyldes, at du kun kan få el-refusion, hvis du ikke i forvejen har en reduceret el-afgift. Det er desværre heller ikke nok at installere en separat måler til elnettet, der kun måler opladningen af din elbil, hvis du har solceller. Så snart du har solceller installeret, kan du ikke gøre brug af el-refusionen.

hvor meget kan jeg få i elrefusion på min elbil

Hvor meget kan jeg få i elrefusion på min elbil?

Det mest almindelige er, at du får 69,7 øre/kWh i elrefusion i 2023, det er elafgift (uden moms). Det kan variere meget afhængigt af, hvilken ladeoperatør du får din refusion fra. Nogle energiselskaber betaler dig 25% mere tilbage (svarende til Moms) i afgift, men så skal du også købe din strøm hos dem. Zapp mener ikke, at du skal være tvunget til at vælge en eludbyder, så vi betaler 14,3 øre ekstra i 2023, hvilket giver dig hele 84 øre/kWh tilbage!

Man kan sige, at din pris på abonnement eller serviceaftale er den betaling, du giver, for at få lov at få el-refusion (husk dog, at der som regel også følger en hel del andre fordele med i et abonnement). Ofte er det dog sådan, at abonnementsprisen – som hos Zapp er 75 kr. – er tjent hjem allerede efter næsten en enkelt opladning med efterfølgende el-refusion.

elrefusion gennem zapp

Med Zapp kan du få refusion på din elbil-lader derhjemme

Hos Zapp kan du få el-refusion, selv om du selv ejer din ladestander. Det kan du, fordi vi tager risikoen og ansvaret for din oplader. Det giver dig desuden endnu en fordel; nemlig at vi dækker alle omkostninger og giver dig en midlertidig erstatningsoplader, hvis din egen oplader skal til reparation.

Er du interesseret i at høre mere om muligheden for el-refusion gennem vores Zapp Abonnement, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan ringe til os på +45 4271 3730 eller sende en mail til info@zapp.dk hvor vi svarer dig inden for 24 timer.

⟶ Læs mere