Solceller og elbil

I Danmark bliver vi grønnere og grønnere for hver dag, der går. Flere elbilsejere vælger nemlig at investere i et solcelleanlæg, så de kan oplade deres elbil med solenergi derhjemme. Ikke nok med, at det bidrager til den grønne omstilling i Danmark, så kan et solcelleanlæg til elbilen også minimere omkostningerne til opladning.

Men kan det betale sig at investere i solceller til opladning af elbilen? Og hvilken ladeboks er den bedste at vælge hertil? Det kan du læse meget mere om lige her.

opladning af elbil med solceller

Opladning af elbil med solceller

Kan man lade sin elbil med strøm fra solceller? Ja, det kan man godt.

Der er mange fordele ved at investere i et solcelleanlæg. Gennem solceller får du mulighed for at køre på din egenproducerede grønne strøm, som du eksempelvis kan bruge til at oplade elbilen derhjemme. Dette sikrer både en effektiv og billig hjemmeopladning - men det kræver dog, at du er særligt opmærksom på dine ladevaner, hvis det skal blive en omkostningseffektiv løsning.

solceller og elbil

Vær opmærksom på dine ladevaner

Hvis du ønsker at udnytte strømmen fra dine solceller til at oplade din elbil, så bør du være særligt opmærksom på dine ladevaner.

For at bruge solcellerne til opladning af elbilen, kræver det nemlig, at du lader elbilen, når dine solceller genererer mest strøm i løbet af dagen. Dette kan dog ofte give lidt udfordringer, da solcellerne typisk genererer mest strøm i de solrige dagtimerne, hvor størstedelen af Danmark er på arbejde. Hvis du blot har brug for at oplade elbilen i weekenden, bør det dog ikke være noget problem.

Hvis du ikke har mulighed for at oplade elbilen derhjemme i dagtimerne, kan det være en god idé at overveje at investere i et solcellebatteri, hvor du kan lagre den strøm, som dine solceller producerer.

Kan det betale sig at få batteri til solceller?

Med et solcellebatteri har du mulighed for at lagre den strøm, som dine solceller producerer i løbet af dagen. Batteriet fungerer dermed som et energilager, som giver dig mulighed for at bruge den oplagrede strøm til at lade elbilen, når solen ikke længere skinner.

Hvis du ikke er hjemme, når solcellerne genererer mest strøm, kan du altså stadig få gavn af dit solcelleanlæg, hvis du har et solcellebatteri - og dermed slipper du for at være nødsaget til at købe strøm direkte fra elnettet.

Hvor mange solceller skal jeg bruge til at oplade min elbil?

Når du skal investere i et solcelleanlæg, er det vigtigt, at du får valgt en størrelse, som stemmer overens med husstandens strømforbrug og forbrugsmønster. Det kan dog hurtigt blive uoverskueligt at finde ud af, hvor stort solcelleanlægget skal være, da det afhænger af flere faktorer.

hvor mange solceller skal jeg bruge til at oplade min elbil

Husstandens årlige strømforbrug

Først og fremmest afhænger det af, hvor stort et forbrug, solcelleanlægget skal være i stand til at dække. Det kan derfor være en god idé at undersøge, hvor mange kWh, husstanden bruger årligt, så man har nogle konkrete tal at gå ud fra.

Som udgangspunkt kan man sige, at for hver 1.000 kWh af husstandens strømforbrug, skal der dimensioneres med 1 kW i solceller. Et solcellepanel producerer ca. 400 kWh pr. år, så i teorien burde 20 solcellepaneler dermed være i stand til at dække et årligt strømforbrug på ca. 8.000 kWh - men det afhænger dog af tagets hældning og retning.

hvor stort skal mit solcelleanlaeg vaere

Tagets hældning og tagretning

Tagets hældning og tagretning spiller også en rolle, når du skal afgøre, hvor stort dit solcelleanlæg skal være. Et solcelleanlæg fungerer nemlig bedst, når solcellerne er rettet mod syd, og har en hældning på ca 30 grader. Hvis dit tag dermed hverken er rettet mod syd eller har den rette hældning, vil det nemlig kræve en større størrelse for at sikre den optimale effekt.

Hvis du er i tvivl om, hvor stort dit solcelleanlæg bør være, så anbefaler vi, at du søger kompetent rådgivning, så du ender med det rigtige solcelleanlæg.

Hvilken ladeboks skal jeg vælge, hvis jeg har solceller?

Men hvilken ladeboks skal man så vælge, når man har solceller derhjemme? Det er et godt spørgsmål. I dag kan du nemlig vælge mellem et hav af ladebokse til hjemmeopladning, og det kan derfor være vanskeligt at navigere rundt i mængden. For at udnytte dit solcelleanlæg bedst muligt, kan det dog være en god idé at undersøge dine muligheder nøje, så du finder frem til den bedste løsning.

Mange danskere har et solcelleanlæg på enten 4 kW eller 6 kW. Nyere huse kan dog også have et anlæg på +10 kW. Det betyder, at solcelleanlægget kan producere henholdsvis 4, 6 eller 10 kW i timen under de optimale forhold. I Danmark hører regn og triste gråvejrsdage desværre ikke til sjældenhederne, og dette vil naturligvis påvirke solcelleanlæggets effektivitet. Det dårlige vejrforhold betyder, at langt de fleste 4 kW og 6 kW solcelleanlæg i gennemsnit producerer væsentligt lavere antal kW end deres peak niveau.

Men hvorfor er det vigtigt at vide, hvor mange kW et solcelleanlæg kan producere i timen? Det er vigtigt at vide, fordi alle elbiler kræver minimum 6 ampere for at kunne starte en opladning, hvilket svarer til 4,2 kW på baggrund af dette regnestykke: (6 ampere * 230 volt) * 3 faser = 4,2 kW. Der medregnes 3-faser, da langt størstedelen af ladeboksene på markedet anvender 3-faser til opladning.

Det betyder, at alle elbiler minimum kræver 4,2 kW for at kunne starte en opladning. Hvis solcelleanlægget kun producerer eksempelvis 3,8 kW på et givent tidspunkt, hvor der er overskyet, er det altså ikke nok til at normale ladebokse kan starte en opladning.

Vi anbefaler Zapp Trydan

Hvis du er på udkig efter en moderne og effektiv ladeboks til dit solcelleanlæg, så kan vi anbefale vores Zapp Trydan ladeboks. Det helt særlige ved denne ladeboks er nemlig, at den er særligt velegnet til husstande, der gerne vil udnytte strømmen fra deres solcelleanlæg.

Zapp Trydan er nemlig udstyret med en avanceret solcelle-integration, som gør det muligt at lade elbilen op direkte fra solcellerne. Derudover er ladeboksen udstyret med en Mixed Charge-funktion, som sørger for, at ladeboksen automatisk skifter mellem 1- til 3-faset opladning afhængigt af solcelleanlæggets kapacitet eller netopladning.

Typisk vil en ladeboks være opsat med 3-faser, hvilket betyder, at ladeboksen som minimum kræver 4,2 kW for at kunne starte en opladning. Zapp Trydan er som sagt udstyret med en Mixed Charge-funktion, som gør den i stand til at lade med blot 1-fase, hvilket betyder, at den kan nøjes med at kræve 1,4 kW for at starte en opladning. Det kan konkluderes på baggrund af dette regnestykke: (6 ampere * 230 volt) * 1 faser = 1,4 kW.

Zapp Trydan er derfor en effektiv og fleksibel ladeboks til husstande med solceller, da den er i stand til at lade med forskellige faser, hvilket gør den væsentligt mere fleksibel sammenlignet med øvrige ladebokse på markedet.

Få det meste ud af dit solcelleanlæg med Solar Manager

Solar Manager er et system, som kan hjælpe dig med at optimere dit strømforbrug. Solar Manager hjælper dig nemlig med at forbruge din solstrøm på den mest effektive og optimale måde, så du får det fulde udbytte af dit solcelleanlæg.

Hvis du har et solcelleanlæg med batteri, kan Solar Manager også sørge for at lagre den overskydende solenergi i batteriet.

Solar Manager henvender sig dog primært til husstande med et +6 kW solcelleanlæg med tilhørende batteri, eller husstande, som også har andre apparater såsom varmepumpe mm.

Kan jeg få refusion, når jeg har elbil og solceller?

Er det muligt at få refusion til elbil, når man har solceller? Det er formentligt et spørgsmål, som mange elbilsejere har undret sig over.

Som elbilsejer har du mulighed for at få refunderet elafgiften på den strøm, som du bruger til at oplade elbilen - men det kræver dog, at du opfylder visse betingelser. Først og fremmest kræver det, at du enten lejer din ladeboks eller har købt din ladeboks med tilhørende serviceaftale eller abonnementsaftale. Derudover kræver det, at du ikke allerede er en del af en refusionsordning - f.eks. hvis du har elvarme.

Hvis du har solceller derhjemme og tilhører afregningsgruppe 6, har du mulighed for at få reduceret elafgift - og du er dermed en del af en refusionsordning. Det betyder, at du ikke har mulighed for at få refusion på den strøm, som du bruger til at oplade elbilen.

Tilhører du dermed ikke afregningsgruppe 6, har du til gengæld mulighed for at få el-refusion. Satsen på el-refusion kan dog variere mellem de forskellige ladeoperatører, og hos Zapp refunderer vi hele 0,84 kr. pr. kWh, hvilket er den højeste sats på markedet uden tilhørende elaftale.

Sælg dit overskudsstrøm til elnettet

Hvis du producerer mere strøm, end du kan bruge, så kan du sælge dit overskudsstrøm til elnettet. Dermed sikrer du, at din overskudsstrøm ikke går til spilde, og du kan i stedet tjene penge på at sælge den strøm, som du alligevel ikke kan bruge.

I dag kan du vælge mellem 8 elselskaber, som tilbyder at opkøbe din overskudsstrøm. Før du træffer et valg, bør du dog undersøge, hvilken kWh-pris leverandørerne kan tilbyde dig, så du får den bedste pris. Derudover bør du være opmærksom på, hvilken type abonnement du foretrækker, eventuelle gebyrer mm.