Handels - og abonnementsvilkår og betingelser

SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER

Zapp ApS, CVR-nr. 41 50 18 71

Gældende fra 6. juni 2023

  1. DEFINITIONER

1.1 Følgende definitioner finder anvendelse i disse salgs- og leveringsbetingelser:

"Abonnementsaftale" definerer aftalen om en abonnementsløsning imellem Leverandøren og Kunden, herunder aftale om håndtering af afgiftsrefusion af elafgift, idet en Abonnementsaftale alene kan tegnes af Kunder, der er berettiget til afgiftsrefusion.

"Aftale" definerer aftalen imellem Leverandøren og Kunden, herunder såvel Abonnementsaftaler som aftaler om køb af Produkter.

"Betingelserne" definerer disse salgs- og leveringsbetingelser for Leverandøren.

"Kunden" definerer den virksomhed eller forbruger, der placerer en ordre ved Leverandøren.

"Leverandøren" definerer Zapp ApS.

"Monta" definerer Monta-app'en, som er en app udbudt af Monta ApS til håndtering af opladning.

"Ordrebekræftelse" definerer Leverandørens skriftlige bekræftelse på modtagelse af Ordren.

"Ordren" definerer de Produkter og/eller Abonnementer, som Kunden har bestilt ved Leverandøren.

"Part/Parterne" definerer Leverandøren og Kunden henholdsvis hver for sig og samlet.

"Produkt" definerer ethvert fysisk produkt, reservedel eller råmateriale, som Leverandøren tilbyder at levere.

"Service" definerer den service, Leverandøren udfører i forbindelse med en Aftale, herunder arbejdstid forbundet med reparation, installation, montering og kørsel.

"Serviceaftale" definerer den aftale, Leverandøren og Kunden indgår vedrørende Kundens mulighed for support og vejledning pr. telefon, e-mail og chat, såfremt Kunden ikke er berettiget til afgiftsrefusion af elafgift.

  1. ANVENDELSE

2.1 Betingelserne finder anvendelse på alle leverancer af Produkter og al Service, som udføres af Leverandøren.

2.2 Andre, herunder Kundens, salgs- og leveringsbetingelser finder kun anvendelse, såfremt Leverandøren skriftligt accepterer dette.

2.3 Leverandøren er berettiget til at ændre Betingelserne med minimum en måneds varsel. Herefter vil de korrigerede Betingelser finde anvendelse på alle Ordrer, der leveres efter fristens udløb.

2.4 Der kan kun ske afvigelse fra en bestemmelse i Betingelserne, såfremt Leverandøren forud har afgivet skriftlig accept herpå.

  1. AFTALENS INDGÅELSE

3.1 Bestilling af Produkter og Serviceaftale foregår som udgangspunkt via Leverandørens webshop. Kvittering for modtaget bestilling fremsendes pr. e-mail.

3.2 Ordren er først bindende ved Kundens modtagelse af Ordrebekræftelse.

3.3 Leverandøren er ikke ansvarlig for eventuelle typografiske fejl i Aftaler, salgsdokumenter, prislister, accept af tilbud, fakturaer eller lignende informationer afgivet af Leverandøren. Leverandøren forbeholder sig retten til at korrigere sådanne fejl.

3.4 Leverandøren tager forbehold for udsolgte varer. Leverandøren underretter Kunden, såfremt varen bliver udsolgt efter bestillingstidspunktet. Såfremt varen på bestillingstidspunktet er i restordre, modtager Kunden ingen ekstra underretning.

3.5 Abonnementsaftalen er indgået, når Kunden modtager meddelelse om accept/aktivering af abonnement i Monta eller på skrift. Det er en betingelse for indgåelse af Abonnementsaftaler, at Leverandøren har godkendt Kundens ladestation og opsætning heraf.

  1. PRISER

4.1 Leverandørens anførte priser er i danske kroner og er bruttopriser, inklusive moms. Moms udgør pt. 25 % af Ordrens værdi.

4.2 Leverandøren forbeholder sig retten til at justere prisen uden forudgående meddelelse, såfremt der sker ændring i valutakurs, transportudgifter, told, skatter, gebyrer, afgifter, prisændringer hos leverandører, prisændringer på materialer eller såfremt offentlige myndigheder implementerer minimumspriser. Såfremt en pris stiger mere end 5 % af prisen angivet i Ordrebekræftelsen, og såfremt prisstigningen ikke skyldes ændringer i valutakurs, er Kunden berettiget til at annullere Ordren.

  1. BETALING

5.1 For forbrugere gælder følgende betalingsbetingelser:

5.1.1 Betaling kan ske med VISA/Mastercard, Dankort, Anyday og MobilePay. Betaling trækkes, når Ordren afsendes fra Leverandørens lager eller fjernlager.

5.1.2 Ved betaling med Anyday hæver Leverandøren den første betaling, når Ordren afsendes. Derefter betales en månedlig ydelse den sidste hverdag de følgende tre måneder. Denne ydelse afhænger af Kundens ordretotal og betalingsplan. Såfremt Kunden betaler alle rater inden for betalingstermin, er tjenesten rente- og gebyrfri. Såfremt Ordren returneres, ophører aftalen med Anyday automatisk. For vilkår for brug af Anyday opfordres Kunden til at rette henvendelse til Anyday.

5.1.3 Betaling sker øjeblikkeligt ved bestilling igennem Leverandørens betalingssystem.

5.1.4 Ved for sen betaling er Leverandøren berettiget til at opkræve den til enhver tid gældende procesrente fra 30 dage efter betalingsfristens udløb.

5.2 For erhvervsdrivende gælder følgende betalingsbetingelser:

5.2.1 Fakturaer forfalder til betaling 8 dage fra fakturadatoen, medmindre andet forud skriftligt er accepteret af Leverandøren.

5.2.2 Ved større projekter kan der forekomme en forudbetaling, som vil fremgå af Leverandørens tilbud til Kunden.

5.2.3 Betaling anses for gennemført, når pengene er tilgængelige på den af Leverandøren anførte konto.

5.2.4 Kunden er ikke berettiget til at foretage fradrag, modregning eller modkrav i betaling, medmindre det forud skriftligt er accepteret af Leverandøren.

5.2.5 Leverandøren er berettiget til at annullere ventende Ordrer eller standse levering af Ordrer, indtil alle forfaldne betalinger er gennemført.

5.2.6 Ved for sen betaling er Leverandøren berettiget til at opkræve renter på 2% pr. måned fra dagen efter betalingsfristens udløb.

6. ABONNEMENTSBETALING

6.1 Opkrævning varetages af Monta ApS og sker automatisk i Monta.

6.2 Abonnement forudbetales for 30 dage ad gangen.

6.3 Leverandøren kan opkræve et opstartsgebyr på minimum 200 kr., såfremt ladeboksen ikke er erhvervet hos Leverandøren, eller såfremt ladeboksen er erhvervet brugt. Leverandøren kan ligeledes afvise at oprette en Abonnementsaftale på grund af opladerens type, fabrikant og alder.

7 BETALING AF SERVICEAFTALE

7.1 Betaling sker ved oprettelse af betalingsaftale i MobilePay. Betaling trækkes på månedsbasis den første bankdag.

8. LEVERING

8.1 Den estimerede leveringsdato er 2-4 hverdage for Ordrer bestilt via Leverandørens webshop. Den estimerede leveringsdato vil fremgå særskilt for Ordrer, som ikke er bestilt fra webshoppen.

8.2 Alle aftalte leveringsdatoer er estimerede, og Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for Kundens tab som følge af forsinkelser.

8.3 Leverandøren er berettiget til at foretage delvis forsendelse og levering forud for den estimerede leveringsdato. Alle delleverancer anses for selvstændigt gennemførte Ordrer.

8.4 For forbrugere overgår risikoen til Kunden ved levering. Såfremt Kunden ikke tager imod Ordren ved levering, overgår risikoen ligeledes til Kunden.

8.5 For erhvervsdrivende vil levering ske Ex-Works (EXW) (Incoterms 2020), medmindre andet er skriftligt aftalt.

9. FORTRYDELSE AF KØB

9.1 Kunden, såfremt denne er forbruger, kan fortryde sit køb inden 14 dage fra Aftalens indgåelse uden oplysning af grund.

9.2 Er Produktet taget i brug, og/eller har Kunden ændret eller beskadiget Produktet, ophører Kundens fortrydelsesret.

9.3 Såfremt en tilkøbt installation udføres inden for 14 dage fra leveringsdatoen af Produktet, bortfalder fortrydelsesretten på installationstidspunktet.

9.4 Kunden afholder alle omkostninger forbundet med returneringen, ligesom ansvaret for varen påhviler Kunden frem til tilbagelevering hos Leverandøren.

10. OPSIGELSE AF ABONNEMENTSAFTALE

10.1 Kunden kan opsige sin Abonnementsaftale i Monta, hvorefter Abonnementsaftalen fortsætter indtil næste betalingsdato. Såfremt Abonnementsaftalen skal stoppes øjeblikkeligt, f.eks. på grund af en adresseændring, jordvarme eller solceller, skal Kunden kontakte Leverandøren på kundeservice@zapp.dk. Kunden vil i disse tilfælde ikke være berettiget til at få refunderet et eventuelt forudbetalt beløb.

10.2 Ved opsigelse af Abonnementsaftalen mister Leverandøren mulighed for fjernaflæsning samt adgang til Kundens kontoinformationer, hvorfor Leverandøren ikke kan udbetale, refundere eller assistere Kunden efter udløbet af opsigelsesperioden.

11. OPSIGELSE AF SERVICEAFTALE

11.1 Kunden kan opsige sin Serviceaftale ved at kontakte Leverandøren på kundeservice@zapp.dk. Serviceaftalen er opsagt, når Kunden har modtaget skriftlig bekræftelse fra Leverandøren.

11.2 Serviceaftalen fortsætter herefter indtil næste betalingsdato, hvor den automatisk udløber.

12. TEKNISK SUPPORT MED ABBONMENTSAFTALE OG SERVICEAFTALE

12.1 Leverandøren forbeholder sig retten til at afgøre, om Kunden har krav på installatørbesøg i tilfælde af, at et Produkt er defekt/mangelfuldt. Såfremt Produktet eller en del heraf er defekt, udskifter en af Leverandørens antaget installatør Produktet og monterer et nyt Produkt, såfremt dette er nødvendigt. Produktet kan være af en anden type og/eller brugt, men vil levere tilsvarende effekt (11 eller 22 kW). Hvis fejlen skyldes selve installationen eller internetnetværket, installatøren tilbyde Kunden en løsning for Kundens regning ved Kundens direkte aftale med installatøren. Alle omkostninger til installatøren forbundet med fejl, der skyldes selve installationen eller internetnetværket, herunder herunder omkostninger til installatørende ved konstatering af sådanne fejl, er således Leverandøren uvedkommende og afholdes fuldt ud af Kunden.

12.2 Reparation/udskiftning foretages af en af Leverandøren antaget installatør hos Kunden, medmindre Leverandøren finder det hensigtsmæssigt, at Produktet eller den mangelfulde del heraf returneres, således at Leverandøren kan foretage reparation eller udskiftning hos Leverandøren.

12.3 Kræver demontering eller montering af Produktet speciel fagkundskab, er Leverandøren forpligtet til at foretage sådan demontering og montering. Er en sådan speciel fagkundskab unødvendig, er Leverandørens forpligtelse vedrørende den mangelfulde del opfyldt, når Leverandøren har leveret en tilbørligt repareret eller udskiftet del til Kunden.

12.4 Leverandøren udlåner et midlertidigt Produkt til kunden, hvis dette er nødvendigt i forbindelse med reparation. Det udlånte Produkt kan være af en anden type og/eller brugt, men vil levere tilsvarende effekt (11 eller 22 kW). Kunden fremsender det defekte Produkt til Leverandøren.

12.5 Leverandøren afholder samtlige forsendelses- og reparationsomkostninger i forbindelse med et defekt Produkt. Hvis reparationsomkostningerne overstiger værdien af et nyt Produkt, forbeholdes retten til at erstatte det defekte Produkt med en tilsvarende type. Kunden sørger og afholder omkostninger til nedtagning af det defekte Produkt og opsætning af det nye Produkt.

13. ELAFGIFTSREFUSION

13.1 Leverandøren administrerer og driver ladestationen, for egen regning og risiko. Det er en betingelse for indgåelse af en Abonnementsaftale, at Leverandøren skriftligt har godkendt Kundens ladestation og opsætning forud for indgåelse.

13.2 Kunden har mulighed for at modtage afgiftsrefusion fra Leverandøren. Kunden accepterer, at Leverandøren er ansvarlig for drift og risiko af Produktet ifølge SKAT’s juridiske vejledning E.A.4.6.3.2 vedrørende godtgørelse af afgift af elektricitet.

13.3 For at kvalificere sig til refusion af elafgiften skal Kunden:

13.3.1 Betale fuld afgift på den elektricitet, der bruges til at oplade.

13.3.2 Ikke modtage nogle former for refusion på elektricitet gennem andre ordninger, herunder men ikke begrænset til, solceller, jordvarmepumper og elvarme.

13.4 Leverandøren udbetaler refusion af elafgiften. Satsen fastsættes af SKAT og kan til enhver tid ændres, såfremt SKAT ændrer satsen.

13.5 Refusion standses, såfremt Produktet er under reparation eller er defekt.

13.6 Kunden skal på anmodning udlevere sin elregning til Leverandøren.

13.7 Kunden giver samtykke til, at Leverandøren på anmodning må levere følgende dokumenter til offentlige myndigheder:

13.7.1 Billeder af måler med kWh-tal

13.7.2 Billeder af måler og ladestationens opsætning

13.7.3 Kopi af Kundens Abonnementsaftale med Leverandøren

13.7.4 Kopi af Kundens elregning

14. TILBAGEBETALING AF ELREFUSION

14.1 Udbetaling af elrefusion sker automatisk og efter hver opladning med et Produktstøttet af Monta. For så vidt angår opladere uden internet og med intern måler sker udbetaling ved indrapportering af billeder i Monta.

14.2 Kunder med oplader uden internet (offline) med intern synlig måler skal uploade billeder af måleren og opladeren i Monta. Refusionsbetaling sker efter upload af dokumentation.

14.3 Såfremt Produktet er offline eller ikke integreret med Monta, er Leverandøren ikke forpligtet til at erstatte tabt refusion for perioden.

14.4 Elrefusionen deponeres i Kundens virtuelle wallet hos Monta, hvorfra den af Kunden kan overflyttes til Kundens bankkonto.

15. UNDERSØGELSE OG REKLAMATION

15.1 Kunden forpligtes til at foretage en grundig undersøgelse af Ordren straks efter modtagelse heraf for at klarlægge, om Ordren er i overensstemmelse med det aftalte.

15.2 Såfremt Kunden opdager en mangel ved Ordren, tilpligtes Kunden straks at reklamere til Leverandøren.

15.3 En reklamation skal udspecificere den pågældende mangel for at være gyldig.

15.4 For forbrugere gælder reklamationsretten i to år fra leveringstidspunktet.

15.5 For erhvervsdrivende gælder reklamationsretten i et år fra leveringstidspunktet.

15.6 Anvendes Produktet mere intensivt, end det er aftalt eller kan anses forudsat ved Aftalens indgåelse, forkortes denne periode forholdsmæssigt. Efter udløbet af de i pkt. 15.4 og 15.5 nævnte frister mister Kunden sin ret til at påberåbe sig mangler ved Ordren.

15.7 Alle reklamationer sendes til kundeservice@zapp.dk.

16. ERSTATNING OG ANSVAR

16.1 Leverandørens Produkter opfylder de juridiske krav i det land, hvor Produktet fremstilles. Leverandøren er ikke ansvarlig for Produktets overensstemmelse med juridiske krav, administrative krav eller restriktioner i leveringslandet, hvis det ikke er det samme som produktionslandet, og påtager sig ikke risikoen herfor.

16.2 Kunden er ansvarlig for, at al lovgivning og regulering overholdes ved import af Ordren til andre lande end produktionslandet. Kunden bærer ligeledes ansvaret for, at lovgivning og regulering overholdes i forbindelse med efterfølgende processer, herunder marketing, distribution, salg og brug af Produktet, såfremt dette sker i andre lande end produktionslandet.

16.3 Såfremt Ordren ikke er i overensstemmelse med de forudsætninger, som Leverandøren bærer ansvaret for, er Kunden berettiget til at afvise Ordren i overensstemmelse med pkt. 15.1-15.3 og fremsende dokumentation for den manglende overensstemmelse. Leverandøren er som følge heraf berettiget til at fremsende en kreditnota eller at give et afslag i prisen, der tilsvarer Ordrens reducerede værdi.

16.4 Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for Kundens tab, herunder driftsomkostninger og tab af ordrer, indtægt, omsætning, tid, goodwill, offentlige tilskud eller andre indirekte tab eller skader, uanset årsagen hertil.

16.5 Leverandøren er ikke ansvarlig for eller forpligtet af materielle ændringer eller modifikationer, som Kunden laver på Ordren uden Leverandørens forudgående skriftlige accept og vejledning herom.

16.6 Leverandøren kan endvidere ikke gøres ansvarlig for mangler og/eller skader, såfremt disse kan henføres til Kunden uhensigtsmæssige eller forkerte brug.

16.7 Såfremt Produktet er forsøgt ændret, repareret uden Leverandørens forudgående accept eller anvendt fejlagtigt, bortfalder reklamationsretten og eventuelle garantier.

17. FORCE MAJEURE

17.1 Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for manglende levering som følge af omstændigheder, der ikke er underlagt Leverandørens kontrol. Forekomst af sådanne hændelser fritager Leverandøren for ansvar for skader, straf eller andre kontraktsretlige sanktioner. Sådanne hændelser inkluderer, men er ikke begrænset til, almindelig vareknaphed, strejker, lock-out, boykots, sabotage, arbejdskonflikter, driftsafbrydelser, eksplosion, brand, naturkatastrofer, offentlige restriktioner fra nationale eller udlandske autoriteter, restriktioner af drivkraft, konfiskation, handelsforbud, valutarestriktioner, manglende transport, veterinære sygdomme, hærværk, terror, miljøforanstaltninger, pandemier, krig, mobilisering eller militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, oprør og uroligheder og mangelfulde eller forsinkede leverancer fra underleverandører.

17.2 Sådanne omstændigheder udsætter leveringstidspunktet, i hvad der må anses for rimelig tid, og Kundens ret til at annullere eller ophæve Aftalen fortabes. Efter 6 måneders udsættelse er enhver af Parterne berettiget til at annullere Aftalen ved skriftlig meddelelse herom til den anden Part.

18. PRODUKTANSVAR

18.1 De til enhver tid gældende ufravigelige danske retsregler om produktansvar finder anvendelse.

18.2 Leverandøren kan kun holdes ansvarlig for Personskade forårsaget af et Produkt, hvis det bevises, at personskaden kan tilskrives det pågældende Produkt.

18.3 I intet tilfælde er Leverandøren ansvarlig for driftstab, tabt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstab, herunder også indirekte tab eller skader, som følge af produktansvarsskader.

18.4 Kunden tilpligtes at holde Leverandøren skadesløs for alle udgifter, tab, forpligtelser, skader og omkostninger, der måtte opstå som følge af personskade eller en persons død eller fra skade eller tab af ejendele forbundet med Kundens handlinger eller undladelser.

19. VÆRNETING OG JURISDIKTION

19.1 Betingelserne er underlagt dansk ret. Enhver tvist, der måtte opstå i forbindelse med enhver Aftale, tilbud eller ordrebekræftelse udstedt af Leverandøren eller i forbindelse med levering af et Produkt til Kunden inklusiv, men ikke begrænset til, tvister om accept af Betingelserne, skal behandles efter dansk ret (uanset de danske lovvalgsregler).

19.2 Enhver tvist skal behandles ved de danske domstole, og retslige skridt skal iværksættes ved Retten i Sønderborg som første instans.